Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY



Komunikaty MEiN

Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego - wstępne wyniki badań

86 proc. przyszłych maturzystów zdałoby egzamin z języka polskiego – to wyniki diagnozy przedmaturalnej z języka polskiego.

Badanie przeprowadzili eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE) w czerwcu tego roku w 50 wylosowanych liceach ogólnokształcących. Udział w nim wzięło ok. 4 tys. uczniów klas II, którzy będą zdawać egzamin maturalny według nowej formuły.

W trakcie dzisiejszej konferencji eksperci IBE przedstawili wstępne wyniki diagnozy: 86 proc. uczniów zdobyło 30 proc. punktów możliwych do zdobycia.

– Oznacza to, że przy obowiązujących dziś regułach, zdaliby egzamin – powiedział prof. Krzysztof Biedrzycki, lider Pracowni Języka Polskiego IBE. – Średnio uzyskiwali 38 punktów na 70 możliwych. Trzeba wziąć pod uwagę, że podczas matury motywacja uczniów będzie jeszcze większa. – dodał.

Szczegółowe wyniki wskazują, że uczniowie lepiej radzili sobie z pisaniem rozprawki niż z pisaniem interpretacji utworu poetyckiego. Potwierdziły się też - znane z wielu innych badań - dane o nieco lepszych wynikach w czytaniu i pisaniu osiąganych przez dziewczęta.

Prof. Krzysztof Biedrzycki wyliczał też najczęstsze problemy uczniów, a wśród nich m.in. kłopot z hierarchizowaniem informacji. – Mieli też problemy z błędami składniowymi, leksykalnymi i stylistycznymi, co zakłócało sens formułowanych przez nich wypowiedzi – tłumaczył.

Prof. Jolanta Choińska-Mika, lider Zespołu Dydaktyk Szczegółowych IBE podkreślała wagę diagnoz Instytutu. – Po to je prowadzimy, żeby móc odpowiednio wcześnie przed egzaminami rozpoznać słabe i mocne strony uczniów – mówiła. – Wówczas możemy dać czas nauczycielom na wzmocnienie tych kompetencji uczniów, które jeszcze tego wymagają.

Podczas konferencji dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE) – dr Marcin Smolik omówił najważniejsze zmiany w egzaminie maturalnym w 2015 r. – Zmienią się m.in. kryteria oceniania, co jest szczególnie istotne dla egzaminów z języka polskiego – wskazywał. – Do tej pory ogólne kryteria były dostosowywane do konkretnego tematu pojawiającego się na maturze. Od 2015 r. egzaminatorzy będą oceniali prace uczniów korzystając z kryterium dostosowanego nie tyle do tematu wypowiedzi, ale do sposobu, w jaki został ujęty i formy.

Centralna Komisja Egzaminacyjna oraz Instytut Badań Edukacyjnych przygotowały wsparcie dla uczniów. Instytut udostępnił dziś m.in. trzy poradniki, opracowane po diagnozie. Dotyczą pisania rozprawki, interpretacji i streszczenia.

Szczegółowe informacje o egzaminie maturalnym w 2015 r. można znaleźć na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej 

Data: 2014/10/23

 
Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT