Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY



Komunikaty MEiN

Tysiąc dni z językiem polskim

- Wyniki tych badań są bardzo cenne. Część postulatów można wprowadzić niemal od zaraz – powiedziała dzisiaj wiceminister edukacji Joanna Berdzik w trakcie prezentacji wyników badań IBE dotyczących realizacji podstawy programowej z języka polskiego w gimnazjach

Badanie IBE dotyczące realizacji podstawy programowej z języka polskiego w gimnazjach trwało 1000 dni, objęło ponad 16 tysięcy uczniów i rodziców, prawie pól tysiąca nauczycieli, blisko 200 bibliotekarzy, dyrektorów i 180 szkół. Przeprowadzono je we współpracy z sześcioma szkołami wyższymi.

Co mówią wyniki? Uczniowie gimnazjum dość dobrze radzą sobie z nieskomplikowanymi procesami komunikacji językowej. Mają podstawową wiedzę z zakresu słownictwa, zasad poprawności, tworzenia tekstów – w szczególności rozprawek i zaproszeń, doboru odpowiedniego stylu wypowiedzi i rozpoznania podstawowych założeń intencji tekstu. Gdy jednak przyjrzeć się głębiej procesom komunikacyjnym, ich kompetencje okazują się niewystarczające.

Nauczyciele w większości akceptują przedstawiony w podstawie programowej spis lektur. Rzadko proponują inne utwory – modne, chętnie czytane przez młodzież, czasem budzące kontrowersje. Mniej niż 40 proc. nauczycieli deklaruje, że wybór lektury konsultuje z uczniami.

Uczniowie z kolei zwracają uwagę, że w lekturowych wyborach i tematach lekcji pomijane są zagadnienia dla nich najbardziej interesujące: problemy okresu dojrzewania, konfliktów międzypokoleniowych, równości kobiet i mężczyzn, erotyki. Aż 12 proc. uczniów przyznaje, że w ogóle nie czyta lektur, jeśli dodamy do tego 3 proc. uczniów, którzy odmówili odpowiedzi i 34 proc. takich, którzy czytają kilka razy w roku (a więc okazjonalnie), to liczba ta mocno niepokoi. Nauczyciele są bezradni wobec tego problemu, wielu nie zna metod aktywizowania czytelniczego, nie zaleca do lektury utworów interesujących uczniów, nie formułuje też w związku z czytanym utworem ciekawych problemów.

– Bardzo wiele cennych rad padło w trakcie Państwa wystąpień. Wnioski płynące z badań też są interesujące. Część propozycji można wprowadzić niemal od zaraz, np. budując wieloletni program czytelnictwa – powiedziała wiceminister edukacji narodowej Joanna Berdzik.

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej 

Data: 2015/03/13

 
Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT