Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY



Komunikaty MEiN

Za nami pierwszy dzień 3. Kongresu Polskiej Edukacji

– To Państwo zdecydowaliście w debacie o czym będziemy rozmawiać podczas tych dwóch dni – powiedziała szefowa MEN otwierając Kongres.

Ruszył 3. Kongres Polskiej Edukacji. W tym roku ponad 1200 osób bierze udział w przeszło 20 panelach. Spotkanie odbywa się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.

– Liczę na rzeczowe spieranie się o najważniejsze dla edukacji tematy. Spróbujmy odpowiedzieć np. na pytania jak powinna wyglądać edukacja w XXI wieku, czy jak być dobrym nauczycielem w dzisiejszych czasach – powiedziała Joanna Kluzik-Rostkowska w trakcie otwarcia Kongresu. – Liczę na to, że te 67 postulatów, które zrodziły się podczas debat, będzie wskazówką dla entuzjastów edukacji – dodała szefowa MEN.

Jednym z pierwszych punktów soboty na Kongresie było wystąpienie Carla Honoré, dziennikarza, międzynarodowego ambasadora ruchu „slow”, autora książki „Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój”.

– Wszyscy w życiu przyspieszamy. Mamy obsesję na punkcie szybkości w edukacji. Nauczyciele, rodzice oczekują od dzieci, by były coraz lepsze. Testujemy dzieci, liczą się oceny, nie nauka – mówił Honoré. – Trzeba dać dzieciom więcej swobody. Szkoły, nauczyciele szukają sposobów, by uwolnić dzieci od presji. Pozwólmy im żyć, uczyć się w swoim tempie. Nie popędzajmy ich. To jest przyszłość edukacji – dodał w swoim wystąpieniu.

W pierwszym dniu Kongresu jego uczestnicy dyskutowali o m.in. kompetencjach przyszłości, a także o szkole jakiej chcieliby w XXI wieku.

– Szkoła przyszłości powinna być taka, w której nauczyciel sam siebie musi zobaczyć i spróbować odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest przewodnikiem dla młodych ludzi, czy mędrcem przekazującym wiedzę – mówiła podsumowując dyskusję Joanna Kluzik-Rostkowska. – To my dorośli mamy problem. Nie możemy uczyć dzieci współpracy sami tego nie potrafiąc. Jeśli nauczyciel nie potrafi odpowiedzieć na pytanie ucznia, powinien umieć powiedzieć „nie wiem” – dodała szefowa MEN.

Sobotnie panele dyskusyjne dotyczyły także m.in.:

Czego świat może się od nas nauczyć?
Po co nam rodzice w przedszkolu i szkole?
Dyrektor liderem czy administratorem szkoły? Ryba psuje się i naprawia od głowy…
Jak szkoła ma przyjmować i wspierać przybyszów z innych kultur?
Uczestnicy debaty „Po co nam oceny?” zastanawiali się nad sensem szkolnych ocen wyrażonych cyfrą i podkreślali wartość informacji zwrotnej dla ucznia. – Po co są i czy za ich pomocą można obiektywnie ocenić? Jak oceniać żeby sprzyjało to rozwojowi ucznia? – takie pytania padały w trakcie panelu.

Dr Marlena Deckert – wykładowca z Uniwersytetu Warszawskiego próbując odpowiedzieć na pytanie po co ocena w szkole powiedziała, że jest ona pomocą w budowaniu relacji między nauczycielem a nauczycielem. – Ale trzeba w ocenę wpisać konkretne treści, by była dla ucznia czytelna. I my nauczyciele mamy takie narzędzia – dodała.

Swoimi doświadczeniami w nauczaniu i ocenianiu w szkołach demokratycznych podzielili się m.in. przedstawiciele Fundacji Bullerbyn.

Dr Grażyna Szyling – wykładowca z Uniwersytetu Gdańskiego powiedziała, że zmiana w ocenianiu jest konieczna. – Jednak należy pamiętać, że ocena jest sądem wartościującym i nigdy nie będzie obiektywna. Nie zmienimy oceniania jeśli nie zmienimy kultury nauczania – dodała.

Mieliśmy też wyjątkowe lekcje historii. Uczestnicy Kongresu mieli okazję poznać prawdziwą tajemnicę Westerplatte. Opowiedzieli ją Paweł Kudzia ze storyhistory.pl i płk. Leszek Tanaś, uczestnik misji pokojowych ONZ i wypraw naukowych na wszystkich kontynentach.

Kolejne sobotnie panele dyskusyjne to:

  • Otwarta Lekcja: zaproszenie do otwartych zasobów edukacyjnych?
  • Samorząd wobec nierówności edukacyjnych.
  • Dobry dyrektor – to dobra, współpracująca i rozwijająca się kadra nauczycielska.
  • Innowacyjni nauczyciele i uczniowie szkoły XXI wieku
  • Co rodzice mogą zaproponować szkole?

Wiceminister edukacji Tadeusz Sławecki wziął udział w panelu „Niż demograficzny – samorząd na rzecz nauczycieli”. – Z informacji jakie spływają do MEN, wynika, że w tym roku spodziewamy się najmniejszej od kilku lat liczby zamykanych szkół. Samorządy w tej sytuacji myślą racjonalnie i próbują na własną rękę zapobiegać zjawisku likwidacji placówek. Jeśli szkoła musi być zlikwidowana, dajmy jej szansę przekształcić się – powiedział.

W ostatnich latach tylko 6% zlikwidowanych placówek zostały przejęte przez stowarzyszenia i fundacje.

W pierwszym dniu 3. Kongresu Polskiej Edukacji zaprezentowaliśmy także uczniowskie projekty społeczne. Młodzi ludzie z całej Polski pochwalili się projektami, które przygotowali w ramach olimpiady projektów społecznych „Zwolnieni z teorii”.

„Nie studiuj bezrobocia”, „LabChemExpo” oraz „Śmieci na wysokości” – zachwyciły uczestników Kongresu.
Ostatnim punktem soboty było wystąpienie Margret Rasfeld, która opowiedziała o „budzących się” szkołach.

– We współczesnym świecie jest potrzeba czegoś więcej niż „abc” wiedzy. Przed nami ogromne wyzwanie, potrzebujemy kreatywności i innowacji. I musimy tego uczyć w szkole – mówiła. – W szkołach rzadko porusza się rzeczywiste problemy XXI wieku. Świat się zmienia, a my stoimy w miejscu. Mamy ogromne wyzwania przed sobą. Szkoła powinna przygotowywać ucznia, że świat się zmienia i jest złożony. Szkoła powinna uczyć organizacji, pokazywać uczniom ich dobre strony, ale też te złe, uczyć ich odpowiedzialności, zdolności do ryzyka, bo tego potrzebuje świat – dodała.

„Budząca się szkoła” to pedagogiczny eksperyment, którego celem jest zmiana tradycyjnego modelu edukacyjnego.

– W szkołach skupiamy się na deficytach ucznia. Dokumentujemy jego porażki, zamiast sukcesów. Dobrze jest dać młodym ludziom więcej przestrzeni, a będą mieli więcej odwagi. Co nam dają ceny? One w szkole dzielą, prowadzą do konkurencji. Z badań wiemy, że oceny nie pomagają, nie dają uczniom wskazówek. Dzieci potrzebują informacji zwrotnej, co mają poprawić, co jest dobre. Oceny tworzą ducha konkurencji. A powinniśmy uczyć umiejętności, by nie konkurowali – mówiła Margret Rasfeld.

Drugi dzień Kongresu otworzy prof. Philip Zimbardo swoim wykładem „Bądź bohaterem, bądź początkiem nowej rewolucji w polskiej edukacji”.

Więcej informacji w PROGRAMIE KONGRESU.

Wszystkich, którzy nie mogą być z nami w Katowicach, zachęcamy do oglądania TRANSMISJI ON-LINE.

Wszystkie dyskusje można oglądać na www.kongres.ibe.edu.pl.

Efektem 3. Kongresu Polskiej Edukacji będzie wypracowanie dokumentu: Porozumienie Dla Edukacji. Będzie on zawierał wnioski zbieżne i rozbieżne, jakie padną podczas wszystkich spotkań i dyskusji panelowych oraz podczas dyskusji w Open Space.

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej

Data: 2015/08/29

 
Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT