Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dozwolone jest, jeżeli tak to na jakiej podstawie prawnej łączenie etapów edukacyjnych 1-3 z 4-6 w szkole specjalnej?
Prawo oświatowe dopuszcza łączenie klas, chociaż nie precyzuje konkretnych zasad tego łączenia. Jedynie w § 5 ust. 7 w załączniku nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (DzU z 2001 r. nr 61, poz. 624, z późn. zm.) jest mowa, że:
§ 5. 7. W szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych, w tym połączenie zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym dla dzieci 6-letnich i zajęć prowadzonych w klasie I.
Zatem istotne jest, czy statut szkół przewiduje łączenie klas, w jakim zakresie i na jakich określonych zasadach.
Także w rozporządzeniu MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych czytamy:
§ 4. 4. Jeżeli w szkole podstawowej jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, zgodnie z przepisami w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych w tych klasach przeznacza się w szkolnym planie nauczania taką liczbę godzin, aby była zapewniona realizacja przyjętych programów nauczania.
Zasadność łączenia klas winno się oceniać w każdym przypadku indywidualnie. Należy pamiętać, że klasy łączone są tworzone na podstawie zatwierdzonego przez organ prowadzący arkusza organizacji pracy szkoły.
Stanowisko MEN w tej sprawie mówi, że nie łączy się zajęć w klasach realizujących różne podstawy programowe.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jesteśmy szkołą podstawową z oddziałami dwujęzycznymi. Mamy obecnie WOS i biologię nauczane z elementami j. angielskiego. Chcemy wprowadzić historię nauczaną także dwujęzycznie. Jakie formalności w tej kwestii trzeba spełnić? Czy w tej sytuacji potrzebna jest zgoda organu prowadzącego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy dokumentacji klasyfikacji ucznia korzystającego z edukacji domowej. Uczeń zdał wszystkie potrzebne egzaminy klasyfikacyjne. W szkole funkcjonuje dziennik elektroniczny (Librus). Za pomocą Librusa wystawiane są świadectwa i arkusze ocen. Uczeń widnieje w systemie, ale jako uczeń ED więc nie da się mu sprawdzać frekwencji i wystawiać ocen cząstkowych.
1. Czy wpisywać uczniowi oceny do klasyfikacji rocznej (z egzaminów) do dziennika? Z Librusa dostałam informację, że to jest częsta praktyka dla uczniów z ED. Z drugiej strony wiem, że uczniów na ED nie wpisuje się do dziennika w ogóle.
2. Co wpisać w arkuszu ocen? Przy ocenie zachowania i przedmiotach, których uczeń nie musiał zdawać, wpisuje się poziomą kreskę, ale co zrobić z przedmiotami z których uczeń zdał egzamin? Czy wpisać „nieklasyfikowany” i w uwagach o egzaminach na dole arkusza dopisać datę i ocenę otrzymaną z egzaminu klasyfikacyjnego? Czy na arkuszu zamieścić informację o edukacji domowej, a oceny wpisywać tak jak dla pozostałych uczniów?
3. Jeżeli jednak powinno się wpisać uczniowi oceny do dziennika w klasyfikacji rocznej (lub wpisać „nieklasyfikowany” w ich miejsce) – kto powinien to zrobić? Nauczyciel przedmiotowy czy dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź - Witam!
Mam nauczyciela nauczyciela nauczania indywidualnego na całym etacie, czyli 18 godzin 60 minutowych. Jako godziny kartowe otrzymał jedną godzinę nauczania indywidualnego, czyli 60 minut i jedną godzinę zdw.
-Czy godzina kartowa zdw powinna być 60 minutowa czy 45 minutowa.
-Czy godziny kartowe odnoszą się do etatu czy do rodzaju zajęć.
Skoro nauczyciel ma nauczanie indywidualne cały etat 18 godzin 60 minutowych to powinien mieć 2x60 minut godzin kartowych.
Podobną sytuację mam z nauczycielem w świetlicy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła ma obowiązek zapewnić/zakupić nauczycielowi podręczniki do nauczania? Do tej pory nauczyciele w Liceum otrzymywali od wydawnictwa darmowy pakiet do nauczania wraz z podręcznikiem, ćwiczeniami, zbiorami zadań. Proszę o wykładnię prawa czy rzeczywiście jako dyrektor powinnam zakupić podręczniki czy też każdy nauczyciel powinien sam dokonać zakupu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakim wymiarze godzin powinien być realizowany obowiązek nauki języka nowożytnego w grupie 5 latków w przedszkolu? Czy dzieci powinny mieć podręczniki, czy lektor z poza placówki może prowadzić takie zajęcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe