Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jako Beneficjent projektów unijnych (POKL) podpisujemy z pracownikami umowy zadaniowe na czas realizacji konkretnego projektu. Częstą sytuacją jest, że nasz pracownik ma podpisane równocześnie 2 umowy o pracę (1/2 etatu w jednym projekcie i jednocześnie 1/2 etatu na inne stanowisko w drugim projekcie). Przy rozliczeniach miesięcznych każdej z umów pracownik sporządza kartę czasu pracy, prowadzi też ewidencję godzin pracy we wszystkich projektach. Jedna z Instytucji Pośredniczących II stopnia, która nas rozlicza i kontroluje, zarzuciła nam, że takie rozwiązanie nie jest zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, które w punkcie 4.5.1.2) mają zapis: „Umowa o pracę z osobą stanowiącą personel projektu obejmuje wszystkie zadania wykonywane przez tą osobę w ramach projektu lub projektów realizowanych przez Beneficjenta”. Zagrożono nam uznaniem za niekwalifikowane wydatków na wynagrodzenia pracowników w projektach, gdyż są niezgodne z Wytycznymi. Naszym zdaniem są zgodne z prawem pracy. Rozwiązanie zaproponowane przez IP2 mocno komplikuje rozliczanie pracownika, ponieważ: - umowy mają różny okres obowiązywania (zależy to od okresu realizacji poszczególnych projektów), pojawią się problemy z rozliczaniem urlopów, wydawaniem świadectw pracy, etc. - stawki wynagrodzenia w poszczególnych projektach są zróżnicowane, mimo że wymiar czasu pracy jest taki sam - podpisanie jednej umowy wymagałoby stałego aneksowania w przypadku zakończenia zatrudnienia pracownika w jednym projekcie i rozpoczęcia zatrudnienia w drugim Nadmieniam, że do XII 2013, żaden zespół kontrolujący z tej samej Instytucji pośredniczącej nie podniósł takiego zarzutu, jak opisany powyżej, mimo że zapis Wytycznych, przytoczony powyżej, nie zmienił brzmienia od kilku lat. Inna Instytucja Wdrażająca, która kontrolowała nasze umowy z personelem również nie miała zastrzeżeń do takiej formy zatrudniania, jaką stosujemy. Nawiązując do Państwa porady z dnia 17.06.2014 dotyczącej zatrudniania personelu na klika umów o pracę w projektach unijnych proszę o przedstawienie ekspertyzy dotyczącej kwalifikowalności wydatków przy tego typu zatrudnieniu. Proszę o możliwie najszybsze odniesienie się do sprawy.
W poprzednim pytaniu dot. kolejnych umów o pracę w ramach projektów POKL rozpatrywaliśmy możliwość zawarcia kolejnej umowy na czas określony (kolejny projekt - nowa terminowa umowa).
Obecne pytanie dotyczy zatrudniania pracowników na dwie umowy o pracę jednocześnie.
Zasady kwalifikowania wydatków i kategorie wydatków kwalifikowalnych w ramach Priorytetu X Pomoc Techniczna zostały określone w Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie korzystania z pomocy technicznej, gdzie zapisano m.in., że "zgodnie z zapisami Podrozdz. 4.5 Sekcja 1 pkt 2) Wytycznych wszystkie obowiązki i zadania realizowane przez pracownika beneficjenta w ramach jednego lub więcej projektów powinny być ujęte w jednej umowie o pracę. Jeżeli beneficjent chce zaangażować dotychczasowego pracownika będącego personelem projektu do realizacji innych zadań w ramach projektu, należy zmienić mu zakres obowiązków w ramach stosunku pracy."
Powyższa interpretacja wynika z ogólnej zasady, że pracownika z pracodawcą może łączyć jeden stosunek pracy. Zawieranie z pracownikiem dodatkowej umowy o pracę, czyli zawieranie drugiego stosunku pracy może nastąpić wyjątkowo, gdy chodzi o rodzaj pracy wyraźnie inny niż uzgodniony w podstawowym czasie pracy oraz jeżeli nie spowoduje to przekroczenia norm czasu pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W uchwale OP nie ma dokładnego zapisu, w jaki sposób obliczyć liczbę godzin ponadwymiarowych dla nauczyciela, który ma 3 godziny ponadwymiarowe (18+3), w sytuacji gdy nauczyciel ma w planie lekcji 2 godziny np. we wtorek (-1,6 nie dopełnia pensum) a ten dzień jest dniem świątecznym? Czy ilość godzin ponadwymiarowych będzie wynosiła 1 godz, czy 3 godz.?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Od dwóch lat pełnię obowiązki wicedyrektora w zespole szkolno-przedszkolnym, do końca sierpnia 2025 roku. Od dnia 1 lutego 2023 r. dyrektor zespołu korzysta z urlopu bezpłatnego, a organ prowadzący powierzył mi pełnienie obowiązków dyrektora od dnia 1 lutego do 31 listopada 2023 r. Czy organ prowadzący słusznie uznał, że w związku z pełnieniem nowej funkcji, po konkursie na dyrektora nie będę pełnić dalej funkcji wicedyrektora? Nikt z tej funkcji mnie nie odwołał. Dodatkowo pojawia się jeszcze kwestia dotycząca ilości oddziałów w przyszłym roku, mamy ich tylko 11. Ponadto pełnię obowiązki dyrektora, a moje wynagrodzenie nie uległo zmianie, czy nie powinnam mieć podwyższonego wynagrodzenia za powierzoną funkcję?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W szkole od 1.09.2012 r. zgodnie z zarządzeniem burmistrza pedagog będzie miał pół etatu. Nauczycielka jest nauczycielem kontraktowym z 10-letnim stażem. Obecnie zatrudniona na cały etat na czas nieokreślony. Bardzo często przebywa na zwolnieniach lekarskich, co znacznie zaburza pracę szkoły. Czy mogę ją zwolnić?
Czy ze względu na zmiany związane z brakiem godzin dla innego nauczyciela, bibliotekarz, 28lat pracy umowa na czas nieokreślony, dyplomowany, mogę mu uzupełnić etat biblioteki godzinami pedagoga?
Czy każdy nauczyciel może w ogóle uzupełniać etat pracą jako pedagog?
Czy polonistce, której brakuje do etatu 13 godzi (dyplomowany 27 lat pracy) mogę uzupełniać etat godzinami pedagoga?
Czy można zwolnić konserwatora, który ma rentę, a w szkole pracuje na całym etacie, ma problemy ze wzrokiem (jedno sztuczne oko), nie wykonuje rzetelnie swoich obowiązków. Czy stan zdrowia takiego konserwatora nie jest zagrożeniem dla bezpiecznego wykonywania przez niego pracy (szkoła stary budynek klasy 4m wysokości)?
Jeśli mogę to zrobić, czy dokonać tego poprzez likwidację stanowiska, czy ze względu na to, że ma już inny dochód, czy ze względu na stan zdrowia?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Mam w szkole nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, który od X 2018 r. podejmie studia mgr na kierunku; edukacja dla bezpieczeństwa. Chcę mu przydzielić 1 godz. w tym roku szk. - edukacji dla bezpieczeństwa ( poszukiwania innego nauczyciela nie przyniosły rezultatu, nie ma ofert w PUP ani chętnych po informacji w Mazowieckim Banku Ofert Pracy dla Nauczycieli). Kurator Oświaty nie znalazł podstaw do zastosowania art. 10.ust.9 ustawy z dn. 26 stycznia 1982 Karta Nauczyciela. Na jakiej podstawie mogę przydzielić nauczycielowi tę godzinę na rok szkolny?
- Czy okres niezdolności do pracy nauczyciela mianowanego ustala się analogicznie jak okres zasiłkowy tj. w zależności czy kolejne zwolnienia są na tę sama jednostkę chorobową? Moje pytanie jest związane z ustaleniem zwolnienia nauczyciela po 182 dniach nieobecności z art. 23 KN.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe