Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy wprowadzania regulaminów i procedur w szkole i przedszkolu. Kto opracowuje, a później wprowadza w życie regulaminy i wszelkiego rodzaju procedury? Czy może to zrobić sam dyrektor, czy musi mu opiniować rada pedagogiczna. Inaczej mówiąc, czy musi się "pytać o zgodę rady" wprowadzając jakiś regulamin, czy procedurę (np. regulamin dyżurów nauczycieli)? Czy wprowadza je zarządzeniem?
W zależności od tego, czego dotyczy regulamin, procedura jego wprowadzania jest inna.
Niektóre regulaminy dyrektor może wprowadzić zarządzeniem i nie musi uzyskiwać opinii rady pedagogicznej, np. regulamin ZFŚS (uzgadnia ze związkami zawodowymi).
Natomiast regulaminy np. działalności rady pedagogicznej, organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli muszą być uchwalane przez radę pedagogiczną.
Dyrektor zobligowany jest do przestrzegania przepisów prawa, w tym oświatowego i korzystania z kompetencji własnych (m. in. art. 38 uso) oraz kompetencji innych organów szkoły wg ich właściwości. Podobnie jest z procedurami w szkole, przedszkolu lub placówce oświatowej.
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
Natomiast rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi;
2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 39. 41.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy rodzice mają prawo regularnej odmowy udziału w ogólnoklasowych konsultacjach z wychowawcą, jeśli ich termin i godzina zostały podane z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem (całoroczny plan konsultacji podany na początku roku szkolnego)? Na takich konsultacjach omawiane są sprawy dotyczące całej klasy, np. zapoznanie rodziców z dokumentami szkoły, wymaganiami edukacyjnymi z poszczególnych przedmiotów, ustalanie spraw organizacyjnych dot. np. wspólnej wycieczki, itp. Są to sprawy czasochłonne, stąd omawiane przez wychowawcę jednorazowo na forum całej klasy. Rodzic odmawiający przybycia na takie konsultacje, swoim postępowaniem wymusza na nauczycielu poświęcenie mu każdorazowo takiego samego czasu, tyle że na konsultację indywidualną, aby wychowawca mógł wywiązać się ze spoczywającego na nim obowiązku np. zapoznania rodzica z dokumentacją szkolną. Czy w sytuacji braku porozumienia szkoły i rodzica w tej kwestii, szkoła ma jakąkolwiek możliwość złożenia formalnej skargi na takie postępowanie rodzica? Jeśli tak, to do jakiej instytucji i w jakiej formie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o zamieszczenie treści podstawy prawnej statutu niepublicznej ośmioletniej szkoły podstawowej.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy po powierzeniu innemu nauczycielowi stanowiska dyrektora placówki na pierwszą 5-letnią kadencję należy kogoś poinformować? Jakie instytucje należy poinformować o zmianie dyrektora szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy zgodne z prawem jest podniesienie uczniowi oceny z zachowania o dwa stopnie? Na półrocze uczniowi ustalono ocenę poprawną, teraz wychowawca proponuje bardzo dobrą.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor może poprosić nauczycieli o podanie form doskonalenia zawodowego na liście wywieszonej w pokoju nauczycielskim? Nauczyciele sami wpisują rodzaj szkolenia. Ilość szkoleń należy wykazać w ankiecie z kontroli zarządczej.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe