Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczniowie klasy drugiej realizują program języka angielskiego w zakresie rozszerzonym. Grupa jest jednak bardzo zróżnicowana, jeśli chodzi o poziom języka - są w niej zarówno uczniowie bardzo dobrzy, planujący studia na filologii angielskiej, jak i osoby, które zakończyły rok z oceną dopuszczającą i nie chcą podchodzić do matury z angielskiego na poziomie rozszerzonym. Po konsultacji z uczniami w klasie trzeciej chcielibyśmy utworzyć w tej klasie dwie grupy - "bardziej" i "mniej" zaawansowaną. Pytanie dotyczy drugiej z wymienionych: 1. Czy nauczyciel może wybrać dla tych uczniów podręcznik na poziomie niższym niż realizowany w klasie drugiej, żeby pomóc im dobrze przygotować się do matury na poziomie podstawowym? (w klasie pierwszej i drugiej przerobiono większość treści z poziomu rozszerzonego, brakujące można uzupełnić w klasie trzeciej, ale nie w takim zakresie jak w grupie "zaawansowanej").
Prawo oświatowe nie rozstrzyga takich kwestii. Decyzja i odpowiedzialność należy do szkoły. Nauczyciel zna uczniów, ich możliwości i predyspozycje. Jeśli praca potwierdza, że poziom rozszerzony z grupą uczniów nie przynosi założonych celów, natomiast na poziomie podstawowym będzie dla uczniów korzystniejsza, podpowiedź wydaje się być oczywista. Zawsze należy kierować się dobrem ucznia. Jeśli chodzi o wybór przedmiotów maturalnych zdawanych na poziomie rozszerzonym - zdający powinien kierować się własną znajomością materiału z przedmiotów oraz wymaganiami rekrutacyjnymi uczelni, którą wybierze.W mojej opinii, podziału uczniów na poziomy nauczania należy dokonać na podstawie testów o właściwym stopniu trudności, omówić propozycje rozwiązań zarówno z uczniami, jak i ich rodzicami (mimo pełnoletniości uczniów), zgromadzić właściwą dokumentację. Do pracy nad diagnozą włączyć pedagoga , zmodyfikować koncepcję pracy szkoły (w zależności od potrzeb), program wychowawczy szkoły, uwzględniając wnioski z pracy z grupą, o której mowa w pytaniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chcę zatrudnić w przedszkolu nauczyciela rytmiki. Nauczycielka posiada dyplom ukończenia szkoły muzycznej I stopnia- fortepian oraz certyfikowany kurs doskonalący "Instruktor rytmiki". Czy ta nauczycielka ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć z rytmiki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W październiku dyrektor prywatnego, dziennego liceum dla młodzieży przedstawił uczniom ich obowiązki. Uczniowie podpisali dokument. U niektórych osób pojawiły się zapisy dotyczące tego z kim nie mogą siedzieć w ławce na lekcji. Dotyczyło to również tzw zakochanej parze, która flirtowała ze sobą , dotykała się pod ławką nie interesowała się przebiegiem lekcji.
Obecnie uczeń (już pełnoletni) zarzucił szkole, że ów regulamin godzi w jego interesy i samopoczucie i jest sprzeczny z zapisem statutowym który brzmi: celem i zadaniem szkoły jest: zapewnienie uczniom pełnego rozwoju intelektualnego i emocjonalnego w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
Uczeń twierdzi, że zapis mówiący o tym, że nie może w trakcie lekcji siedzieć w ławce ze swoja dziewczyną jest równoznaczny z brakiem jego poszanowania.
Czy nauczyciele w szkole maja prawo decydowania o tym z kim siedzi uczeń w ławce? (para była wyłącznie zainteresowana sobą)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy dni wolnych zgodnie z nowym rozporządzeniem, a konkretnie ich przeznaczenia. Czy w tych 8 dniach dla szkoły podstawowej (bez oddziałów gimnazjalnych) muszą znaleźć się rekolekcje? Na co można je dokładnie przeznaczyć? Czytałam rozporządzenie. Proszę o interpretację.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam i prosze o rade:od wrzesnia chetni uczniowie klas IV-VI korzystaja z fakultetu jezyka niemieckiego ujetego w planie lekcji/z godz.do dyspozycji dyrektora/zajecia prowadzi nauczyciel szkoly-czy ocene z tych zajec mozna liczyc do sredniej?Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku ze zmniejszającą się ilością dzieci w klasach, na podstawie zarządzenia wójta, jesteśmy zobowiązani do łączenia klas (klasy poniżej 12 uczniów). Jeżeli w połączonych klasach liczba uczniów przekracza 20, łączeniem obejmuje się tylko niektóre zajęcia edukacyjne. Czy można połączyć lekcje religii? Czy musi być zgoda władz kościelnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe