Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Czy od ucznia, który otrzymał roczną ocenę niedostateczną i mającego zamiar przystąpić do egzaminu poprawkowego można wymagać, aby określił na jaką ocenę chce zdać ten egzamin? 2. Czy od ucznia, który otrzymał promocję warunkową, nauczyciel danego przedmiotu może wymagać zaliczenia materiału z poprzedniej klasy – na jakiej podstawie, czy też uczniowi można „podarować” materiał ubiegłoroczny (jeśli tak, to na czym się opieramy)?
pytanie 1.
Przepisy ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, nie przewidują możliwości uzgadniania, na jaką ocenę ma być przygotowany egzamin poprawkowy. W praktyce nieczęsto się zdarza, żeby uczeń zdał na ocenę wyższą niż 2, jednak cytowane rozporządzenie przewiduje taką sytuację w § 21.7:
"Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) skład komisji;
2) termin egzaminu poprawkowego;
3) pytania egzaminacyjne;
4) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia."
Nie można wymagać od ucznia, aby określił, na jaką ocenę chce zdawać. Egzamin poprawkowy obejmuje zakres materiału z całości materiału. Gdyby nauczyciel przygotował zadania na konkretną ocenę np. 3 (same łatwe), a uczeń odpowiedziałby na wszystkie na 100 %, to na jakiej podstawie miałby otrzymać ocenę dostateczną? Powinien dostać 5.
pytanie 2.
Promować warunkowo można ucznia tylko wówczas, gdy w kolejnej klasie kontynuowany jest dany przedmiot. Jest to jedna z przesłanek warunkowej promocji. Druga przesłanka to możliwości edukacyjne ucznia, czyli możliwość do nadrobienia zaległości, "douczenia się" treści z poprzedniej klasy, oraz poradzenia sobie z nowym materiałem.
O tym, czy dany uczeń takie możliwości edukacyjne posiada decyduje rada pedagogiczna. Jeżeli rada stwierdzi, że uczeń poradzi sobie w następnej klasie, wyrazi zgodę na warunkową promocję, wówczas nie ma już żadnych podstaw do tego, aby od ucznia wymagać zaliczenia materiału. Taki uczeń niczego nie musi zaliczać, gdyż otrzymał pełnoprawną promocję do klasy programowo wyższej.
Podstawa prawna - § 21.10 ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak wykorzystać art. 63 ustawy Karta Nauczyciela w stosunku do agresywnego rodzica?
Uczeń notorycznie nie odrabia lekcji, nie pracuje na lekcji, opuszcza dodatkowe zajęcia (ma wadę wymowy i nie można go zrozumieć). Kontakt z matką jest ograniczony. Lekceważy zaproszenia na rozmowę, jednak potrafi wpaść do szkoły i naubliżać wszystkim, nie licząc się z głosem innych. Nie dopuszcza nikogo do słowa. Argumenty zawarte w statucie są dla niej nie do przyjęcia. Uważa, że "nauczyciele uwzięli się na syna, ale ona się niczego nie boi i jeszcze załatwi nas" (nie wiem jak?). Mamy już dość jej napaści - inaczej nie można tego nazwać. Sama nic nie robi, aby dziecku pomóc. Trwa to już piąty rok.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o pomoc w następującej sprawie. Nauczyciele z mojej szkoły chcą zorganizować 3-dniowy wypoczynek zimowy w czasie ferii dla dzieci ze szkoły. Organizatorem wypoczynku miałaby być szkoła. Nauczyciele są w tym czasie na urlopie, który wynika z Karty Nauczyciela. Jak najlepiej byłoby to zorganizować, żeby było zgodnie z przepisami? Czy w ogóle jest to możliwe?
- Czy po likwidacji przedszkola niepublicznego istnieje nadal możliwość kontroli wydatkowanej dotacji? Jeśli tak, to przez kogo i w jakim okresie czasu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z rozporządzeniem o organizacji roku szkolnego dyrektor wyznaczył 31 października dniem wolnym od zajęć lekcyjnych. Przy określeniu tego dnia zostały zachowane wszystkie procedury. W tym dniu nauczyciele byli w szkole.
Pytanie:
Czy za ten dzień wypłaca się wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o radę w kwestii realizacji w bieżącym roku szkolnym godzin wynikających z art. 42 KN. Jestem dyrektorem szkoły. W październiku poprosiłam nauczycieli o wypełnienie zestawienia tabelarycznego prezentującego tygodniowo czas poświęcony na realizacje zadań zawodowych. Chciałam mieć orientację, czy ktoś nie jest zbytnio obciążony praca, czy komuś można zlecić dodatkowe zadania. Sprawa została zgłoszona do Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ ,,Solidarność", która skierowała to do KO. Teraz ja muszę wyjaśnić sytuację. W jaki sposób dyrektor może/ musi nadzorować realizację art. 42 KN? Czy moje działanie naruszyło prawo oświatowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe