Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Ile trwa godzina karciana? 45 minut czy 60 minut w odniesieniu do nauczyciela terapeuty w szkole specjalnej (np. SI, reedukacja) ? 2. Czy może nie otrzymać promocji w ostatniej klasie etapu edukacyjnego dziecko, które ma aktualnie wydłużony etap edukacyjny w szkole specjalnej?
1. Czas trwania tzw. godziny karcianej, wynikającej z Art. 42 ust.2 pkt.2
Karty Nauczyciela nie jest uzależniony od typu szkoły, tylko od rodzaju zajęć prowadzonych z uczniem/uczniami, którymi są: zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów przeznaczone na pracę z uczniem zdolnym lub z uczniem mającym trudności w nauce – czyli wszystkie rodzaje zajęć wymienionych w rozporządzeniu MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z dnia 7 maja 2013 r. poz. 532) oraz zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów – czyli różnego rodzaju kółka zainteresowań. Zatem czas trwania zajęć powinien być odpowiedni do ich charakteru. Jeśli nauczyciel terapeuta prowadzi z uczniem/grupą uczniów zajęcia rewalidacyjne wynikające z ramowego planu pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie – to trwają one 60 min. Tak wynika z odpowiedzi sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej z dnia 18 grudnia 2012 r. na zapytanie nr 2687 w sprawie czasu trwania zajęć rewalidacyjnych. Jeśli prowadzi zajęcia specjalistyczne w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi/grupie uczniów – to też 60 min.
2. Wydłużenie etapu edukacyjnego uczniowi niepełnosprawnemu a niepromowanie tego ucznia – nawet w ostatniej klasie danego etapu edukacyjnego – to dwie różne kwestie, zupełnie od siebie niezależne. Niepromowanie ucznia jest decyzją rady pedagogicznej. Musi być podjęta zgodnie z obowiązującym prawem – czyli z wytycznymi rozporządzenia MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z dnia 18 czerwca 2015 r., poz. 843):
§ 9. 1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczne, a w szkole policealnej – semestralne, oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, o których mowa w art. 44a ustawy, ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący – 6;
2) stopień bardzo dobry – 5;
3) stopień dobry – 4;
4) stopień dostateczny – 3;
5) stopień dopuszczający – 2;
6) stopień niedostateczny – 1.
2. Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach, o których mowa w ust. 1 pkt 1–5.
Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa w ust. 1 pkt
Zatem jeśli uczeń otrzyma jedną lub dwie oceny negatywne (stopień niedostateczny) – to najpierw ma prawo do egzaminów poprawkowych.
Jeśli uczeń otrzyma więcej niż dwie oceny negatywne – nie otrzymuje promocji do klasy następnej lub świadectwa ukończenia szkoły. Musi powtórzyć tę klasę, nawet gdy jest to klasa ostatnia w danym etapie edukacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownik przebywał na zwolnieniu lekarskim nieprzerwanie od 182 dni. Przekazał pracodawcy wniosek o urlop wypoczynkowy, który miałby się rozpocząć bezpośrednio po zakończeniu zwolnienia. Czy pracodawca powinien wyrazić zgodę na urlop wypoczynkowy po długiej chorobie, jeśli pracownik nie przeszedł kontrolnych badań lekarskich?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieją regulacje prawne dotyczące ZFŚS, mówiące o tym, że nauczyciel pracujący w kilku placówkach (lub w jednej na pełny etat) powinien określić, w której korzysta ze świadczeń? Czy powinien otrzymywać świadczenia w każdej szkole? Proszę o podstawy prawne.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W związku z licznymi wątpliwościami dotyczącymi naliczania odpisu na fundusz socjalny z tytułu emerytur/rent pobieranych przez byłych nauczycieli bardzo proszę o informację w tej sprawie:
1) czy od emeryta można żądać przedłożenia informacji rocznej z ZUS (np. PIT-40A) czy też powinien on złożyć oświadczenie o kwocie pobranej emerytury za dany rok (ochrona danych osobowych)?
2) czy jeśli nauczyciel otrzymuje jednocześnie emeryturę i rentę z tytułu choroby zawodowej, należy naliczyć odpis od sumy tych świadczeń?
3) czy odpis nalicza się od renty rodzinnej, na którą nauczyciel przeszedł po śmierci współmałżonka?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinno być przeprowadzone zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej w sprawie powierzenia stanowiska wicedyrektora szkoły od 1 września 2019 roku? W jaki sposób nauczyciele wyrażają swoją opinię?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak rozliczyć nadgodziny nauczycielowi przedszkola, który tygodniowo ma 2,5 nadgodzin planowych i w dniu w którym pracuje od godz. 6.30 do 15.30 jest oddelegowany na zebranie związkowe ZNP od godz. 11.00 do 14.00 (pełni funkcję prezesa ogniska). Czy nauczyciel po zebraniu wraca do pracy i liczymy mu normalnie nadgodziny? Czy po zebraniu nauczyciel nie wraca już do pracy i zdejmujemy mu nadgodziny planowe?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe