Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy jednostka jaka jest szkoła kierując się zapisem art. 54 paragraf 1 pkt 5 ordynacji podatkowej na zasadach rachunkowości ma prawo odstąpić od naliczenia odsetek od nieterminowych wpłat z tytułu należności budżetowych o charakterze publicznym, które stanowią dochody budżetowe lub też z tyt. należności z utworzonego uchwałą Rady miasta wydzielonego rachunku dochodów własnych? (należności za opłaty za obiady w stołówce szkolnej)
Art. 40 ust. 2 pkt 3 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) zobowiązuje jednostkę budżetową do naliczania i ewidencjonowania odsetek od nieterminowych płatności nie później niż na koniec każdego kwartału. Wymóg naliczania i ewidencjonowania odsetek za nieterminowe uiszczanie wpłat wynika również z § 8 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 289). Zgodnie z przywołanym przepisem odsetki od należności i zobowiązań, w tym również tych, do których stosuje się przepisy dotyczące zobowiązań podatkowych, ujmuje się w księgach rachunkowych w momencie ich zapłaty, lecz nie później niż pod datą ostatniego dnia kwartału w wysokości odsetek należnych na koniec tego kwartału. Z przytoczonych regulacji wynika, że szkoła prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego jako jednostka budżetowa jest zobowiązana do naliczania i ewidencjonowania w księgach rachunkowych odsetek od niewpłaconych w terminie należności w momencie ich zapłaty, a w przypadku braku zapłaty - nie rzadziej niż na koniec kwartału. Należności pieniężne jednostki budżetowej z tytułu niepodatkowych należności budżetowych mają charakter publicznoprawny; to samo dotyczy odsetek za zwłokę w zapłacie tych należności i to bez względu na okoliczność, czy jednostka posiada wydzielony rachunek dochodów budżetowych, czy nie.
Do opłat oraz niepodatkowych należności budżetu Państwa, do których ustalenia lub określenia uprawnione są organy inne niż organy podatkowe, zgodnie z art. 2 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), stosuje się przepisy działu III Ordynacji podatkowej, w tym art. 54 § 1 pkt 5 który zawiera wyjątek od ww. zasady naliczania odsetek ustawowych za zwłokę i stanowi, że nie nalicza się tych odsetek, jeżeli ich wysokość nie przekracza trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej. Wyjątek dotyczy zarówno jednostek budżetowych (szkół), które posiadają wydzielony rachunek dochodów budżetowych, jak i tych, które go nie posiadają.
Oznacza to, że dopóki wysokość odsetek od należności za opłaty za obiady w stołówce szkolnej w szkole samorządowej nie przekroczy powyższej kwoty, szkoła nie powinna naliczać i ujmować odsetek w księgach rachunkowych. Jednostka budżetowa powinna kierować się zasadą racjonalnego gospodarowania środkami, z której wynika, że nie należy egzekwować odsetek za zwłokę, jeśli koszt ich egzekucji będzie przewyższał wartość odsetek.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły może wypowiedzieć umowę o pracę nauczycielowi mianowanemu, zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, jeśli w szkole od 1 września 2016 r. zmniejszy się liczba oddziałów, a tym samym liczba godzin możliwych do realizacji, zgodnie z posiadanymi przez nauczyciela kwalifikacjami? Obecnie nauczyciel realizuje 10 godzin dydaktycznych, a w przyszłym roku liczba godzin, które mógłby on realizować zmniejszy się do 6. Nauczyciel nie został uwzględniony w projekcie organizacyjnym, a jego 6 godzin umieszczono na wakacie, bowiem organ prowadzący zamierza ograniczyć ilość etatów cząstkowych w gminie i na zasadzie podwyższenia pensum powierzyć innemu nauczycielowi realizację godzin w trzech szkołach. Czy takie działanie jest zgodne z obowiązującymi przepisami? Czy nauczyciel ma prawo do zatrudnienia w zmniejszonym wymiarze czasu pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel kontraktowy zatrudniony na czas nieokreślony na 14/18 etatu przebywa na zwolnieniu lekarskim od 29.08.2012r. (z powodu ciąży). W związku z organizacją roku szkolnego w arkuszu organizacyjnym nastąpiła zmiana wymiaru na 11/18 etatu - można od 1.09.2013 r. Czy w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim można zawrzeć porozumienie o zmianie wymiaru etatu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownica otrzymała decyzję z ZUS o przyznaniu renty (całkowita niezdolność do pracy oraz samodzielnej egzystencji do ukończenia przez Panią 60 lat czyli do nabycia prawa do emerytury). Wspomniana pracownica na dzień 02.09.2021 r. będzie mieć 20 lat pracy, zatrudniona jest w pełnym wymiarze czasu pracy.
1. Czy pracodawca w związku z przedstawieniem przez pracownika decyzji ZUS powinien rozwiązać z tą osobą umowę o pracę (jaka podstawa prawna)?
2. Czy pracownik powinien złożyć do dyrektora podanie o rozwiązanie umowy na mocy porozumienia stron w związku z przejściem na rentę (jaka podstawa prawna)?
3. Czy należy wypłacić odprawę rentową ? W jakiej wysokości? Czy to jest uzależnione od lat pracy np. po 10 latach pracy wysokość 2 miesięcznego wynagrodzenia (jaka podstawa prawna)?
4. Czy należy wypłacić nagrodę jubileuszową za 20 lat pracy (pracownica 20 lat pracy nabywa dn. 02.09.2021 r.)? (jaka podstawa prawna)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest zatrudniony od 1 września 1999 r. Czy należy wypłacić nagrodę jubileuszową, skoro gimnazjum z dniem 31 sierpnia 2019 r. ulega wygaszeniu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jestem nauczycielką zatrudnioną nieprzerwanie od 01.09.1982 r. do tej pory. Posiadam stwierdzoną pomoc w gospodarstwie rolnym rodziców w czasie nauki w liczbie 3 lat. Czy mogę się ubiegać w tym roku o emeryturę na tzw starych warunkach (30 lat)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe