Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy każdy nauczyciel po spełnieniu warunków powinien otrzymać dodatek motywacyjny?
Na podstawie art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela, organ prowadzący ustala w drodze regulaminu, wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania dodatku motywacyjnego.
Do kompetencji dyrektora szkoły, jako pracodawcy należy ustalenie, czy dany nauczyciel spełnia warunki niezbędne do przyznania mu dodatku motywacyjnego. Jeżeli uzna, że dany nauczyciel spełnia określone regulaminem wymogi, powinien przyznać mu dodatek.
Z uzasadnienia wyroku WSA we Wrocławiu IV SA/Wr/714/11:
"Dodatek ten nie jest obligatoryjnym, stałym, niezmiennym składnikiem wynagrodzenia. W orzecznictwie sądowoadministracyjnym zostało wyrażone zapatrywanie, że dodatek motywacyjny jest dodatkiem fakultatywnym, odnoszącym się, w myśl art. 30 ust. 2 Karty Nauczyciela, do jakości świadczonej pracy i wykonywania dodatkowych zadań lub zajęć, nie zaś dodatkiem związanym z powierzonym stanowiskiem lub sprawowaną funkcją (wyrok WSA w Olsztynie z dnia 26 sierpnia 2008 r. sygn. akt II SA/Ol 365/08). Właśnie wspomniana jakość świadczonej pracy i wykonywanie dodatkowych zadań lub zajęć podlega ocenie przy spełnieniu szczegółowych warunków, o których mowa w art. 30 ust. 6 pkt 1 tej ustawy, uzasadniających przyznanie prawa do tego dodatku i ustalenie okresu na jaki ma on zostać przyznany."
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W naszej gminie jest prezes oddziału ZNP, który nie jest moim pracownikiem - jest zatrudniony w innej szkole w gminie. W mojej szkole są zatrudnieni pracownicy, którzy należą do ZNP w ilości 30% z całej gminy. Dyrektor szkoły, w której zatrudniony jest prezes wystosował do mnie pismo będące porozumieniem, a z którego wynika, że mam ponosić koszty związane ze zniżką godzin oddelegowanego prezesa (prezes zatrudniony jest na 6/18 w macierzystej szkole). 1. Czy muszę ponosić koszty proporcjonalnie do liczby członków ZNP zatrudnionych w mojej szkole? 2. Czy w skład ponoszonych przeze mnie kosztów powinny wchodzić: składki zus i fundusz pracy, średnia z nadgodzin, dodatek uzupełniający, dodatek wiejski, fundusz nagród, odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, dodatkowe wynagrodzenie roczne, dodatkowe wynagrodzenie roczne ("13")?
- 1. Czy i jeśli tak, to na jakiej podstawie prawnej można zatrudnić nauczyciela wspomagającego w szkole ogólnodostępnej na wniosek rodziców dziecka kl. I o stwierdzonej potrzebie kształcenia specjalnego (asperger) orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej.
2. Czy i jeśli tak, to na jakiej podstawie prawnej można zatrudnić w oddziałach przedszkolnych przy szkole podstawowej pomoc nauczyciela.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie.
Jedna z nauczycielek jest zatrudniona w niepełnym wymiarze gadzin (szkoła podstawowa), ponadto pracuje w szkole średniej (też niepełny wymiar). W ramach programu LEONARDO wyjeżdża ze szkołą średnią na dwa tygodnie za granicę. Co z pracą w szkole podstawowej? Jak rozliczyć czy zakwalifikować jej nieobecność?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony w pełnym wymiarze godzin (21 godz. tyg.) napisał podanie o dzień wolny, ponieważ chce podjąć pracę w innej szkole w wymiarze 10 godz. tyg. Otrzymuje zgodę od dyrektora. Czy w takim przypadku nie powinno to być traktowane jako dzień bezpłatny z uwagi na podwójne finansowanie?
- Pracownica obsługi – woźna szkolna – przebywała pół roku na zwolnieniu lekarskim ze względu na stan zdrowia (bóle kręgosłupa i biodra). Miała być przygotowana do operacji, jednak ze względu na zmiany w szpitalu, w którym miała być operowana (szpital zmieniono na szpital covidowy), wszystkie operacje i zabiegi zostały wstrzymane. Pracownica porusza się o kuli. Chce wrócić do pracy. Pracodawca musi jednak wydać pracownikowi skierowanie do lekarza medycyny pracy na badania kontrolne.
1. Co w przypadku, gdy medycyna pracy nie wyda zgody na powrót do pracy?
2. Czy umowa rozwiązuje się automatycznie? Czy należy wtedy rozwiązać umowę – jaki jest wówczas okres wypowiedzenia? Jaka podstawa prawna?
3. Co wpisujemy w świadectwie pracy w pkt 4 (stosunek pracy ustał w wyniku…)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe