Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy mogę ubiegać się o urlop dla poratowania zdrowia ze względu na problemy z kręgosłupem i stawami kolanowymi? Jestem pod stałą opieką ortopedy i endokrynologa. Z kręgosłupem na razie leczę się u lekarza rodzinnego i rehabilitanta. Lekarz rehabilitant sugeruje skorzystanie z sanatorium. Czy wystarczą zaświadczenia o leczeniu od specjalistów i lekarza rodzinnego, które przedłożę u lekarza medycyny pracy?
Od dnia 1 stycznia 2018r. urlop zdrowotny udziela się wyłącznie na leczenie choroby zagrażającej wystąpieniem choroby zawodowej, w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia choroby, w której powstaniu czynniki środowiska pracy lub sposób wykonywania pracy odgrywają istotną rolę, na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową. Jeśli schorzenie nie jest chorobą choćby pośrednio związaną ze środowiskiem lub sposobem wykonywania pracy, nauczycielowi pozostanie uzyskanie skierowania na leczenie lub rehabilitację uzdrowiskową.
Schorzenia, o których mowa wyżej, nie dają podstawy do skorzystania z urlopu dla poratowania zdrowia, ponieważ choroby kręgosłupa i stawów nie są chorobami pośrednio związanymi ze środowiskiem lub sposobem wykonywania pracy. W takim przypadku nauczycielowi pozostanie uzyskanie skierowania na leczenie lub rehabilitację uzdrowiskową.
Skierowanie na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową wystawia lekarz podstawowej opieki zdrowotnej. Skierowanie musi potwierdzić oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia właściwy ze względu na miejsce zamieszkania nauczyciela. Brak potwierdzenia na skierowaniu będzie obligował dyrektora do odmowy udzielenia nauczycielowi urlopu dla poratowania zdrowia. Prawidłowe skierowanie zawierające stosowne potwierdzenie nie może być w żaden sposób zakwestionowane przez dyrektora. Dyrektor musi wówczas udzielić urlopu zdrowotnego na okres wskazany w skierowaniu.
Podstawa prawna:
Art. 73 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz.1189 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem wicedyrektorem w szkole podstawowej, gdzie od dwóch lat funkcjonują, na podstawie odpowiedniego rozporządzenia, ODDZIAŁY PRZYGOTOWAWCZE dla dzieci cudzoziemskich. Oddziały te mają za zadanie przygotowanie dzieci do nauki w regularnej polskiej klasie. W naszym mieście są tylko dwie takie szkoły. Nasza szkoła była pierwsza i sama musi się przedzierać przez nieprecyzyjne w tym zakresie prawo oświatowe.
Dzieci w tych ODDZIAŁACH nie porozumiewają się w języku polskim lub porozumiewają się w mało komunikatywny sposób, który uniemożliwia im rozumienie lekcji w regularnej polskiej klasie. Dzieci przyjmowane są do tych oddziałów cały rok w zależności od tego kiedy przyjadą do Polski. Są w tych oddziałach dzieci, które zapisały się do szkoły (do tych oddziałów) np. we wrześniu ale są i takie, które przybyły do Polski i zostały przyjęte do tych oddziałów w maju. Zatem jedno dziecko może być w tym oddziale przygotowawczym np. 10 miesięcy a inne dziecko tylko miesiąc. Dla tych „dwóch” uczniów czas nauki w tym oddziale jest diametralnie różny. Jednak koniec roku szkolnego jest w tym samym czasie. Mamy 3 takie ODDZIAŁY PRZYGOTOWAWCZE: odział dla dzieci najmłodszych (i tu są dzieci z klasy 1, 2 i 3), odział dla dzieci starszych (i tu są dzieci z klasy 4, 5 i 6) oraz oddział dla dzieci najstarszych (i tu są dzieci z klasy 7, 8 i 3 klasy wygasającego gimnazjum). Tak więc w jednym oddziale znajdują się dzieci, które mają nieporównywalnie różny poziom rozumienia języka polskiego (od zerowego do względnie dobrego) i jeszcze bardziej zróżnicowany poziom wiadomości i umiejętności z zakresu różnych przedmiotów (ponieważ jedne dzieci w swoich krajach skończyły np. klasę 1 a inne chodziły do 4 klasy, której nie ukończyły a teraz w naszej szkole są w tym samym oddziale przygotowawczym. Głównym i najważniejszym zadaniem tych oddziałów jest nauka języka polskiego, jako języka obcego. Niemniej jednak realizowane są także treści z pozostałych przedmiotów, tak aby poza nauką polskiego dzieci, na tyle na ile się da, zdobywały także różnorodne wiadomości i nabywały różnorodne umiejętności. Nietrudno zrozumieć, że najważniejszą rzeczą w takim oddziale jest zachowanie atmosfery życzliwości i możliwie jak największa redukcja stresu, tak, aby dzieci nie obawiały się mówić w języku dla nich obcym, czyli po polsku. I tu jest sedno problemu. Rozporządzenie dotyczące nauki cudzoziemców w polskiej szkole mówi wiele o organizacji pracy w takim oddziale, ale nie mówi nic o ocenianiu takich cudzoziemskich uczniów, którzy znajdują się w takich oddziałach przygotowawczych, w rozporządzeniu nie ma również informacji JAKIM DOKUMENTEM POWINIEN SIĘ ZAKOŃCZYĆ DLA NICH ROK SZKOLNY. W zeszłym roku szkolnym (pierwszy rok istnienia tych oddziałów w naszej szkole) na koniec roku szkolnego Zespół Nauczycieli uczących w tych oddziałach przygotowawczych spotkał się i omówił możliwości językowe i dydaktyczne każdego dziecka a potem sporządził odpowiedni opis (rekomendację dla każdego ucznia), dając rodzicowi wskazówki, co do dalszej nauki ich dziecka. I tak jedne dzieci, zdaniem nauczycieli, mogły w przyszłym roku (czyli obecnym) kontynuować naukę w regularnej polskiej klasie X a inne powinny jeszcze raz (po wakacjach) kontynuować naukę w takim oddziale (dotyczyło to np. dzieci, które były w tym oddziale tylko miesiąc np. maj – czerwiec).
Ostatnio pojawiły się głosy, że skoro dzieci cudzoziemskie są W SZKOLE (to, że w oddziale przygotowawczym to nieistotne, bo szkoła to szkoła) to tak jak w każdej klasie nauka w danym roku szkolnym powinna się zakończyć regularnym tradycyjnym świadectwem ukończenia klasy X lub w ogóle świadectwem ukończenia szkoły. Nie jest to dla nas logiczne, bo jak może dostać świadectwo ukończenia klasy X uczeń, który nie zdążył być może poznać polskiego alfabetu. Oczywiście zawsze może nie dostać promocji, ale na jakiej podstawie? Jak można sprawdzać wiadomości np. z biologii, która była uczona w języku obcym dla ucznia i to od września a on przyszedł do oddział przygotowawczego w maju. Zasadą główną idei nauczania dzieci cudzoziemskich jest ich głęboka imersja w język polski i w polską kulturę (w tym na różnych przedmiotach). Prawdą jest, że z założenia dzieci cudzoziemskie z oddziałów przygotowawczych „tracą” rok w rozumieniu promocji, ale gdyby były od początku pobytu w szkole w polskiej regularnej klasie ich promocja też by była często niemożliwa.
Zatem GŁÓWNE PYTANIA to:
1. JAKI DOKUMENT na koniec roku szkolnego POWINIEN DOSTAĆ UCZEŃ cudzoziemski z oddziału przygotowawczego? Czy musi być to TRADYCYJNE ŚWIADECTWO (takie jakie dostają uczniowie z regularnych polskich klas)? Czy powinno / może być to ZAŚWIADCZENIE mówiące, w jakim czasie dany uczeń uczył się w tym oddziale, jakim poziomem języka polskiego dysponuje ten uczeń, ocena opisowa stopnia nabytych przez niego wiadomości, wskazanie frekwencji ucznia oraz wskazanie regularnej, polskiej klasy X, w której dany uczeń mógłby kontynuować naukę po wakacjach lub zalecenie powtórzenia takiego oddziału przygotowawczego.
Nie ukrywam, że nie wyobrażamy sobie, aby uczniowie cudzoziemscy poddawani byli takie samej ocenie jak polskie dzieci. Oczywiście można zawsze powiedzieć, że po to jest indywidualizacja podejścia do uczniów. Ale w przypadku dzieci cudzoziemskich z tych oddziałów przygotowawczych byłoby to „rozdawanie” świadectw, nawet po miesięcznym pobycie w polskiej szkole.
2. Jak wygląda prawny aspekt oceniania tych uczniów, ponieważ w rozporządzeniu o nauce dzieci cudzoziemskich w polskich szkołach nie ma o tym mowy. Czy można to zrozumieć, jako brak oceniania w ogóle, gdyż nie taki jest cel tych ODDZIAŁÓW PRZYGOTOWAWCZYCH?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zupełnie zmienić statut szkoły, całą jego treść?
- Moje pytanie dotyczy dni wolnych od pracy w roku szkolnym 2010/2011. Czy 21 i 22 VI mogą być dniami wolnymi jeśli w szkole dokonano takiego wyboru po zaopiniowaniu odpowiednich organów szkoły (rady pedagogicznej, rady rodziców, samorządu uczniowskiego)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel języka niemieckiego poszedł na długotrwałe zwolnienie lekarskie. Dyrektor nie znalazł innego nauczyciela, który podjąłby pracę w zastępstwie. Jedynym wyjaśnieniem byłaby zmiana od II semestru w roku szkolnym 2017/2018 w ramowych planach nauczania, aby zmniejszoną liczbę godzin mógł realizować drugi spośród zatrudnionych w szkole nauczycieli j. niemieckiego. Liczba godzin j.niemieckiego w planie nauczania: obecnie: 2017/2018 I semestr 2; II semestr 2; rok szkolny 2018/2019 I semestr 2; II semestr 2; PO ZMIANIE: 2017/2018 I semestr 2; II semestr 1; rok szkolny 2018/2019 I semestr 3; II semestr 2 Czy wprowadzenie takich zmian nie narusza przepisów prawa oświatowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole niepubliczne prowadzące zajęcia dodatkowe z języka angielskiego w ramach opłaty stałej - czesnego ma obowiązek prowadzenie dziennika takich zajęć i posiadanie do wglądu rodziców planu pracy na rok szkolny? Zajęcia prowadzi osoba nie zatrudniona na umowę o pracę. Czy przepisy regulują ilość lekcji j. angielskiego w danym roku, która musi się odbyć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe