Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy rodzic w podaniu do dyrektora o przyjęcie dziecka do szkoły po wieloletnim pobycie z zagranicy może zasugerować, że korzystne byłoby uczęszczanie dziecka z rówieśnikami, czyli rocznikiem urodzenia, a nie zgodnie z ukończeniem klasy? Czy dyrektor bierze pod uwagę prośbę rodziców, czy wyłącznie zaświadczenie?
Tak, może, ponieważ dyrektor podejmuje decyzję w sprawie zakwalifikowania ucznia do właściwej klasy.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednego typu szkół do innego stanowi, że:
§ 19. 1. Do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) w szkole podstawowej, gimnazjum, szkole ponadgimnazjalnej oraz dotychczasowej szkole ponadpodstawowej przyjmuje się ucznia na podstawie:
(...) świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
Przepis stanowi, że ucznia powracającego z zagranicy przyjmuje się do szkoły w Polsce na podstawie:
- świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą (szkołę w lokalnym systemie nauczania, szkołę europejską lub polską szkołę) oraz ostatniego świadectwa wydanego w Polsce (jeśli jest to możliwe),
- oraz sumy lat nauki szkolnej ucznia.
Rodzice/ prawni opiekunowie powinni dołączyć świadectwo albo zaświadczenie o ukończeniu szkoły lub klasy za granicą. Dokumenty powinny być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego (często dokonują tego nauczyciele języków obcych). Dyrektor przyjmując dziecko szkoły, bierze pod uwagę wiek ucznia oraz liczbę lat uczęszczania do szkoły (w tym w Polsce) i klasę, którą ukończył.
W przypadku wątpliwości dotyczących złożonych dokumentów dyrektor może się zwrócić do pełnomocnika do spraw uznawalności świadectw i dyplomów w kuratorium oświaty. Nie stanowi to jednak podstawy do odmowy przyjęcia do szkoły.
Dyrektor po zebraniu niezbędnych dokumentów przeprowadza tzw. diagnozę wstępną, która umożliwi ocenę umiejętności i wiadomości dziecka i umożliwi zakwalifikowanie dziecka na do właściwej klasy. Rodzice mogą przedstawić dodatkowe dokumenty o umiejętnościach i osiągnięciach w nauce kandydata do szkoły.
Rodzice dziecka, które ukończyło za granicą np. szkołę będącą odpowiednikiem szkoły podstawowej w polskim systemie oświaty, mogą dokonać nostryfikacji świadectwa, co nie stanowi warunku koniecznego przyjęcia ucznia do szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W mojej szkole wielu rodziców uczniów klas pierwszych złożyło wniosek o możliwość powtórzenia nauki ich dzieci w klasie pierwszej. Wiem, że ci uczniowie nie podlegają ocenie ani klasyfikacji, jak zatem wypełnić arkusz ocen ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy realizować treści edukacji zdrowotnej w klasie VII z zajęć wf? Czy podajemy je w trakcie zajęć praktycznych czy mają stanowić oddzielny blok teoretyczny w ramach wf?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rozliczanie dotacji z jst dla przedszkola niepublicznego. Jesteśmy przedszkolem niepublicznym tzw. złotówkowym. W tej chwili jesteśmy po kontroli problemowej z Urzędu Miasta która miała na celu ocenić prawidłowość wykorzystania dotacji za rok 2013 kiedy nasza placówka była jeszcze punktem przedszkolnym. Kontroler stwierdził że faktury za miesiąc grudzień 2013 zostały zapłacone w styczniu 2014 i te kwoty trzeba będzie zwrócić bo dotację trzeba wykorzystać w danym roku. Moje pytanie brzmi: 1. Na jakich zasadach mają zostać zwrócone środki niewykorzystane, w jaki sposób oblicza się ewentualne odsetki karne i od kiedy. 2. Koszty poniesione w 2013 roku znacznie przewyższają kwotę dotacji z jst, nie wszystkie zostały wykazane w rocznym sprawozdaniu ponieważ poinformowano nas że nie ma takiej potrzeby, w związku z tym czy w chwili obecnej można przedstawić je jako koszty kwalifikujące się do uznania ich, jako koszty poniesione z dotacji za rok 2013 (czy te faktury które wystawiono w 2013 a opłacono w 2014, można zastąpić innymi fakturami opłaconymi w roku 2013)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy absolwenta ZSZ z roku 2010 / stara podstawa programowa / można przyjąć do 2-iej klasy liceum ogólnokształcącego dla dorosłych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w Ośrodkach Rewalidacyjno-Wychowawczych, w których uczniowie realizują obowiązek szkolny ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym z niepełnosprawnościami sprzężonymi mogą realizować zajęcia wychowania fizycznego prowadzone przez oligofrenopedagoga- wychowawcę w danej grupie. Tak samo jak się to ma do pozostałych przedmiotów obowiązujących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym to jest: muzyka, plastyka, technika, funkcjonowanie w środowisku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe