Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń ma prawo do poprawy każdej oceny bieżącej?
Przepisy oświatowe nie określają, którą ocenę uczeń może poprawić. To rada pedagogiczna ustala w wewnątrzszkolnym systemie oceniania co podlega ocenianiu (sprawdziany, kartkówki, odpowiedzi ustne, zadania domowe, itd.) oraz którą ocenę i w jakim terminie można poprawić.
Zgodnie z art. 44b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2230) ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia i kryteriów weryfikacji w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania - w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Na podstawie art. 98 ust. 1 pkt 8 (szkoły publiczne) i 172 ust. 2 pkt 4c (szkoły niepubliczne) ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r., poz. 910 ze zm.) statut szkoły zawiera szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów. Tak samo w art. 44b ust. 10 ustawy z 7.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r., poz. 1327) ustawodawca wskazał, że szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły. Przepisy nie określają jednoznacznie, jakie informacje powinny znaleźć się w statucie. "Warunki" oznaczają założenia merytoryczne, natomiast "sposób oceniania" – procedury służące ocenianiu zarówno osiągnięć edukacyjnych uczniów, jak i zachowania. Wewnątrzszkolny system oceniania należy uregulować w sposób zindywidualizowany, tzn. jak najbardziej dostosowany do warunków funkcjonowania danej szkoły, a więc starać się zapisać te kwestie, które są najważniejsze z punktu widzenia uczniów i nauczycieli. Nie należy in extenso przepisywać do statutu norm ustawowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jeżeli dyrektor uzna, że kierownik wycieczki może być równocześnie opiekunem na tej wycieczce - jak wypełnić kartę wycieczki? Kierownik wpisuje siebie w miejscu kierownik i opiekun?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń został umieszczony w areszcie tymczasowym na 3 miesiące. Z niektórych przedmiotów nie posiada żadnych ocen, ze względu na pobyt w areszcie nie odbywa praktyki zawodowej. Do końca śródrocza jego frekwencja będzie niższa niż 50%. W związku z powyższym jakie są konsekwencje braku klasyfikacji w śródroczu? Czy takiego ucznia można skreślić z listy? Proszę podać podstawę prawną i procedury związane z klasyfikacją śródroczną w takiej sytuacji.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytania dotyczące statutu szkoły: 1) Jaka jest procedura uchwalania statutu ośmioletniej szkoły podstawowej? 2) Czy organizacje związkowe (ZNP) mają kompetencje i obowiązek opiniowania statutu szkoły? 3) Czy statut ośmioletniej szkoły podstawowej uchwalony po 30 listopada 2017 należy przekazać do organu prowadzącego i kuratorium? Proszę o wyjaśnienie oraz podanie podstawy prawnej we wspomnianych kwestiach.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o regulamin zielonej szkoły- wyjazd 2 dni oraz o wzory dokumentów które powinny był wypełnione przed wyjazdem łącznie z wzorem zgody od rodziców na wyjazd. Dla szkoły podstawowej kl. IV oraz informację o liczbie opiekunów- wyjazd autokarem na dwa dni
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Od której godziny powinna być otwarta szkoła dla uczniów? Czy na wniosek rodzica dyrektor musi zapewnić opiekę uczniowi np. na świetlicy od godziny 6 rano?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe