Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dyrektor MOS z dniem 31 sierpnia 2022 r. przeszedł na emeryturę i stosunek pracy został rozwiązany. Od 20 września 2022 r. do 31 sierpnia 2023 r. został zatrudniony na stanowisku kierownika grup. Czy w takiej sytuacji do umowy na stanowisku kierownika zatrudnionemu od 20 września 2022 r. również należy wypłacić trzynastą pensję za rok 2022 w roku 2023?
Tak, okres ten jest uwzględniany do wyliczenia trzynastej pensji, tym bardziej, że pracodawca się nie zmienił.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Pracownik, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, pod warunkiem, że okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy. Wyjątek od tej zasady stanowi m.in. przypadek, gdy z nauczycielem nawiązano stosunek pracy w ciągu roku kalendarzowego zgodnie z organizacją pracy szkoły, a także, gdy korzystał on w ciągu roku z urlopu dla poratowania zdrowia.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy wynagrodzenie roczne ustala się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie, uwzględniając wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy.
Przy obliczaniu "trzynastki" nie uwzględnia się:
1) wynagrodzenia za czas gotowości do pracy oraz za czas niezawinionego przez pracownika przestoju,
2) wynagrodzenia za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
3) wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przebywający na urlopie wychowawczym nauczyciel kontraktowy zatrudniony na czas nieokreślony na cały etat zgłasza gotowość do pracy po jego zakończeniu tj. 31 sierpień 2014 r. Szkoła, w której pracowała przed urlopem uległa reorganizacji i została przekształcona w szkołę filialną z klasami I-III podległej innej szkole. W związku z powyższym z przyczyn organizacyjnych brakuje godzin uniemożliwiając dalsze zatrudnienie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć zgodnie z kwalifikacjami. Gdy nauczycielka udawała się na urlop wychowawczy jej zatrudnienie obejmowało 18/18, gdy wróci we wrześniu do pracy zgodnie z kwalifikacjami mogę jej przyznać jedynie 11/18 (wynikających ze spadku oddziałów). Jak należy postąpić w tym przypadku?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na podstawie mianowania do chwili obecnej pracuje na dwa pełne etaty w szkole podstawowej i szkole ponad gimnazjalnej ze wskazaniem naszej szkoły ponad gimnazjalnej jako główne miejsce zatrudnienia. Po zaopiniowaniu arkusza na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 10.04.2017r. w głównym miejscu pracy, gdzie miała przydzielony pełny etat, oświadczeniem z dnia 11.04.2017r. zmieniła podstawowe miejsce pracy z naszej jednostki na szkołę podstawową, nie przedkładając zgody na dodatkowe zatrudnienie. Nadmieniam, że posiedzenie Rady Pedagogicznej w szkole podstawowej odbyło się w dniu 11.04.2017r., gdzie wyżej wymienionej nauczycielce także został przydzielony pełny etat. W związku z powyższym dyrektor szkoły ponad gimnazjalnej wystąpił z pismem do dyrektora szkoły podstawowej o wyrażenie zgody na dodatkowe zatrudnienie tej nauczycielki. Dyrektor nie wyraził zgody na dodatkowe zatrudnienie, w wyniku czego, ze względu na nie możliwą dyspozycyjność nauczyciela zostały wprowadzone zmiany do arkusza (bez przydziału godzin dla tego nauczyciela) i ponownie uruchomione procedury związane z jego tworzeniem. Czy decyzja dyrektora była prawnie słuszna i jaką postawę prawną przyjąć przy wypowiedzeniu stosunku pracy temu nauczycielowi?
- Czy można odebrać dodatek motywacyjny nauczycielowi przed upływem czasu, na który został przyznany?
Czy można umieścić zapis o możliwości odbioru dodatku w wewnątrzszkolnym regulaminie przyznawania dodatku motywacyjnego?
Zaznaczam, że w regulaminie organu prowadzącego brak jest regulacji na ten temat. Regulamin OP określa jedynie zasady przyznawania dodatku i okres, na jaki powinien być on przyznany, nie ma jednak nic o jego odbiorze.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniłam nauczyciela na pół etatu, z czego 4 godziny bez kwalifikacji i 5 z kwalifikacjami. W rozmowie telefonicznej podczas opiniowania wniosku ze strony KO padło pytanie, dlaczego zatrudniam na rok szkolny. Co powinnam odpowiedzieć, co zrobiłam nie tak? Jak w związku z tym zatrudniać nauczyciela; co z urlopem?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel kontraktowy, umowa na czas nieokreślony przebywa na urlopie wychowawczym do 25.04.2015 r. W związku ze zmianami organizacyjnymi tj. w szkole, w której pracował uległa reorganizacji i została przekształcona w szkołę filialną z klasami I – III podporządkowaną obecnie mojej szkole. Zmniejszenie liczby oddziałów uniemożliwia mi dalsze zatrudnienie nauczyciela na dotychczasowym stanowisku ani na stanowisku równorzędnym z zajmowanym odpowiadającym kwalifikacjom zawodowym nauczyciela.
Jak mogę rozwiązać umowę o pracę z powodu braku godzin?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe