Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień dobry, moje pytanie będzie dotyczyło odpłatności za godziny uciążliwe. Mam ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym + sprzężenia. Chłopiec ten uczęszcza do klasy 4, ma nauczyciela współorganizującego kształcenie. Realizuje inną postawę programowa. Czy powinnam wypłacać dodatek za warunki uciążliwe. Jeśli tak, to komu- nauczycielom uczącym w oddziale, nauczycielowi współorganizującemu kształcenie? Bardzo proszę o poradę.
Wykaz trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiących podstawę do przyznania nauczycielom odpowiedniego dodatku za warunki pracy określa § 8 i 9 rozporządzenia MENiS z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 416 z późn. zm.).
Jednak zawarte w pytaniu informacje nie pozwalają stwierdzić, czy można wypłacać nauczycielom dodatek za warunki pracy.
Proszę pytającego o dokładne sprawdzenie, czy niżej przedstawione warunki zostały spełnione - § 9 cytowanego rozporządzenia określa, że za pracę wykonywaną w warunkach uciążliwych uznaje się prowadzenie przez nauczycieli zajęć w trudnych warunkach:
1) wymienionych w § 8 pkt 4-16 cytowanego rozporządzenia z dziećmi i młodzieżą, których stan zdrowia z powodu stanów chorobowych, wymienionych w § 2 ust. 1 rozporządzenia MPiPS z 1 lutego 2002 r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. z 2002 r. poz. 162 z późn. zm.), uzasadnia konieczność sprawowania stałej opieki lub udzielania pomocy,
2) z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi w stopniu lekkim, wśród których znajduje się co najmniej jedno dziecko ze stanem chorobowym, wymienionym w § 2 ust. 1 rozporządzenia MPiPS z 1 lutego 2002 r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia,
3) z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi w stopniu lekkim, wśród których znajduje się co najmniej jedno dziecko upośledzone umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym, pod warunkiem że zajęcia dydaktyczne z tym dzieckiem prowadzone są według odrębnego programu nauczania obowiązującego w danego typu szkole specjalnej, a zajęcia wychowawcze - według odrębnego programu wychowawczego opracowanego przez wychowawcę.
W przypadku spełniania tych warunków należy wypłacać dodatek za warunki uciążliwe nauczycielom prowadzącym zajęcia, także nauczycielowi współorganizującemu kształcenie jeżeli prowadzi zajęcia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- SIO: jak obliczyć przeciętne wynagrodzenie nauczyciela? I jak w to wliczyć umowy zlecenia na 6–8 h miesięcznie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownica obsługi z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym jest zatrudniona od 1 sierpnia 2002 r. na czas nieokreślony, w wymiarze 1 etatu:
- 10 września 2019 r. urodziła dziecko,
- w okresie od 10 września 2019 r. do 27 stycznia 2020 r. przebywała na urlopie macierzyńskim,
- od 28 stycznia 2020 r. do 7 września 2020 r. przebywała na urlopie rodzicielskim,
- od 1 października 2020 r. do 31 sierpnia 2023 r. przebywa na urlopie wychowawczym.
Dnia 1 września 2023 r. pracownica wraca do pracy. Jaki wymiar urlopu wypoczynkowego przysługuje pracownicy za rok 2019, 2020, 2021, 2022, 2023? W związku z tym, że pracownicy przysługuje dodatkowy urlopu wypoczynkowego z tytułu posiadanego stopnia niepełnosprawności czy urlop przechodzi na kolejne lata? Który urlop, czy wypoczynkowy, czy dodatkowy urlop wypoczynkowy jest udzielany, jako pierwszy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź - Cz nauczyciel, który w 1993r ukończył trzyletnie studium katechetyczne prowadzone przez Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej w Płocku ma kwalifikacje do nauczania religii w szkole podstawowej. Brak kwalifikacji zarzuca wizytator
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w następującej sprawie:
1. Nauczyciel związkowiec, zatrudniony na pełny etat, zwolniony częściowo z obowiązku świadczenia pracy. Jak naliczyć wynagrodzenie za okres zwolnienia od pracy wg ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy, jeśli nauczyciel ma zmienną ilość godzin ponadwymiarowych w miesiącu?
2. Czy należy wypłacać dodatek za trudne warunki pracy nauczycielowi prowadzącemu dodatkowe zajęcia: a) rewalidacji w ilości 2 godz./tyg. z uczniem, który ma orzeczenie - niepełnosprawność umysłowa w stopniu lekkim?
b) za godziny z uczniem z orzeczeniem nauczania indywidualnego ze względu na zaburzenia zachowania? (część zajęć uczeń realizuje z klasą).
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie mi kwestii urlopu wychowawczego. Nauczycielka korzystała od września 2016 do końca grudnia 2016r. z urlopu wychowawczego na dziecko do 6-go roku życia. Od stycznia wybiera zaległy urlop wypoczynkowy, który z tegorocznym urlopem za ferie zimowe zakończy się 22.02. W tym czasie jednak 12 dni przebywała na L-4. ; 1. Czy o te 12 dni zaległego urlopu musi wnioskować ponownie, czy można jej go automatycznie wydłużyć?; 2. Pracownica nie wie, czy nie będzie w dalszym ciągu korzystać z L-4, a potem zapowiada, że chce przebywać na urlopie wychowawczym przysługującym na dziecko z niepełnosprawnością (jednak nie zna dokładnej daty z uwagi na możliwość dalszego L-4). Chce dotrzymać miesięcznego terminu złożenia wniosku o ten urlop. Zapytuje, czy może złożyć pismo informujące o swoich planach, które byłoby deklaracją/wnioskiem o udzielenie jej urlopu wychowawczego po wszystkich L-4 i przysługujących dniach wolnych (czy taka forma jest dopuszczalna?); 3. Kolejna rzecz – Co z przepisem w Art. 1867 § 1,że Pracownik uprawniony do urlopu wychowawczego może złożyć pracodawcy pisemny wniosek o obniżenie jego wymiaru czasu pracy do wymiaru nie niższego niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy w okresie, w którym mógłby korzystać z takiego urlopu. Pracodawca jest obowiązany uwzględnić wniosek pracownika (czy dotyczy to także nauczycieli, bo w KN tego nie wyczytałam), a byłoby to dość skomplikowane. Nauczycielka odeszła na poprzedni urlop z 18/18 etatu jako nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej – w projekcie organizacyjnym na r. szk. 2016/2017 miała planowane także 5/20 logopedii. Teraz chciałaby pracować tylko jako logopeda, a tych godzin nie nazbiera się na pół etatu, a trudno żebym dzieliła edukację wczesnoszkolną. Czy mogę odmówić?; 4. Czy mogę wypowiedzieć tej Pani umowę (jest zatrudniona na podstawie mianowania) – od września będą zmiany organizacyjnych powodujące zmniejszenie liczby oddziałów w szkole?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe