Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie zmiany powinny być wprowadzone do statutu na rok szkolny 2020/2021?
Nie wskazano, o jaki typ placówki chodzi, dlatego przedstawiam jedynie bardzo ogólne propozycje dla szkół. Jeżeli potrzebny jest cały statut, należy prośbę taką skierować do redakcji portalu.
art. 98 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
W zakresie wskazanym powyżej w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 należałoby uściślić, że realizacja zadań szkoły odbywa się poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia mogą być prowadzone przy wykorzystaniu:
• materiałów zamieszczonych na Platformie Edukacyjnej udostępnionej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (www.epodreczniki.pl),
• materiałów dostępnych na stronach internetowych Ministerstwa Edukacji Narodowej, Cen-tralnej Komisji Egzaminacyjnej Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych,
• materiałów wskazanych przez nauczycieli za zgodą Dyrektora Szkoły,
• środków komunikacji na odległość (dzienniki elektroniczny, poczta elektroniczna, media społecznościowe, komunikatory, platformy meetingowe).
art. 98 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 czynności organów szkoły mogą być realizowane za pomocą środków porozumiewania się na odległość, a w przypadku kolegialnych organów jednostek systemu oświaty również w trybie obiegowym. Treść podjętej w ten sposób czynności powinna być utrwalona w formie np. protokołu.
art. 98 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo oświatowe
W zakresie pracy szkoły:
• w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, organizację pracy szkoły opiera się na metodach i technikach kształcenia na odległość, o ile jest to możliwe;
• powinno się kontynuować zajęcia w ramach realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów;
• bardzo ważna jest praca z dziećmi legitymującymi się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Żaden przepis prawa nie zwolnił szkoły z obowiązku ich realizacji. W statucie powinny znaleźć się sposoby i metody wypracowane dotychczas przez szkołę, które umożliwią realizację orzeczeń, w tym zajęć rewalidacyjnych i wychowawczych.
• w przypadku wprowadzenia hybrydowego sposobu nauczania dyrektor szkoły będzie decydował o tym, którzy uczniowie będą realizować obowiązek szkolny i obowiązek nauki w szkole, a którzy zdalnie.
art. 98 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo oświatowe
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, realizacja zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły odbywa się poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod porozumiewania się na odległość. Wszyscy pracownicy szkoły, a nauczyciele w szczególności, zobowiązani są do zapewnienia uczniom bezpieczeństwa w sieci.
Szczególną uwagę należy zwrócić na dostosowanie przekazywanych treści do wieku i predyspozycji uczniów. Należy również zadbać o to, żeby dzieci nie były przeciążone pracą przy komputerach. W tym celu należy powołać zespoły przedmiotowe, które przygotują zestawy materiałów jednolite dla całej szkoły.
W uchwale rady pedagogicznej zmieniającej statut trzeba zaznaczyć, że zmiany obowiązywać będą w przypadku zawieszenia zajęć stacjonarnych w placówce lub wprowadzenia hybrydowego sposobu nauczania.
Dobrym pomysłem będzie sporządzenie załącznika do statutu i skupienie w jednym miejscu wszystkich zmiany, które będą miały zastosowanie w okresie zawieszenia zajęć, ewentualnie wprowadzenia hybrydowego sposobu nauczania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o odpowiedź na pytanie w sprawie obowiązków szkoły/przedszkola wobec dziecka z cukrzycą-pytanie z dnia 05.06.2012
Z góry dziękuję za pomoc.bb
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy na świadectwie szkolnym musi być " cool" i podpis nauczyciela?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy rada gminy może w regulaminie wynagradzania umieścić zapis zobowiązujący dyrektora do pisemnego uzasadniania przyznanego nauczycielom dodatku motywacyjnego oraz przekazywania tego uzasadnienia do gminy?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o odpowiedź na pytanie czy RP musi podjąć uchwałę o zatwierdzeniu PROGRAMU PRZEDMIOTOWEGO dla ucznia zdolnego?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W statucie przedszkola mamy zapis " w okresie zmniejszonej frekwencji dzieci, dyrektor może podjąć decyzję o zmniejszeniu liczby oddziałów" oraz drugi zapis " w okresie absencji nauczycieli dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o dzieleniu grup dziecięcych". Chciałabym zapytać czy takie zapisy mogą znaleźć się w statucie. Dodam, że nauczyciele mają przydzielone planowe nadgodziny i jeśli jest mniej dzieci to dzielimy grupy i "zdejmujemy" planowe nadgodziny. W sytuacji jeśli jest duża absencja nauczycieli i jest możliwe dzielenie grup dziecięcych, aby zapewnić opiekę dzieciom to również to robimy. Dodam, że zapisy te pozwalają uniknąć pretensji rodziców, że dzieci nie są ze swoją wychowawczynią, lub w swojej sali jeśli jest to fizycznie niemożliwe. Dodam, że liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25 dzieci nawet po połączeniu grup. Chciałabym zapytać czy w statucie mogą pozostać takie zapisy czy należy je zmienić, a jeśli tak to jakie nadać im brzmienie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe