Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kto może zostać ekspertem awansu zawodowego nauczycieli? Jaka jest procedura powołania eksperta?
Ekspert jako członek komisji egzaminacyjnej lub kwalifikacyjnej odgrywa bardzo ważną rolę w sytuacji ubiegania się przez nauczyciela o kolejny stopień awansu zawodowego. Jego głównym zadaniem jest ocena merytoryczna dorobku zawodowego nauczyciela ubiegającego się o awans, więc ma bezpośredni wpływ na indywidualne losy nauczycieli.Kandydat na eksperta musi spełnić wymogi formalne
Wymogi formalne określone zostały w art. 9g ust. 11a Karty Nauczyciela (dalej: KN). Ekspert powinien:
- posiadać co najmniej wyższe wykształcenie magisterskie;
- być już nauczycielem dyplomowanym;
- przepracować po uzyskaniu stopnia nauczyciela dyplomowanego co najmniej trzy lata i w tym czasie ukończyć z wynikiem pozytywnym szkolenie dla kandydatów na ekspertów organizowane przez centralną publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli;
- posiadać co najmniej 10-letni staż pracy pedagogicznej, psychologicznej, naukowo-dydaktycznej albo artystycznej;
- posiadać obywatelstwo polskie, pełną zdolność do czynności prawnych, korzystać z praw publicznych;
- nie może się przeciwko niemu toczyć postępowanie karne, dyscyplinarne, postępowanie o ubezwłasnowolnienie oraz osoba ta nie może być karana za przestępstwo popełnione umyślnie i karą dyscyplinarną.
Ekspert powinien spełniać jeden z podanych niżej warunków dotyczących zatrudnienia:
- być nauczycielem akademickim zatrudnionym w szkole wyższej, kształcącym nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych;
- być nauczycielem zatrudnionym w przedszkolu, szkole lub innej placówce;
- być konsultantem współpracującym z Centrum Edukacji Artystycznej;
- być wychowawcą, pedagogiem lub psychologiem zatrudnionym w publicznej placówce opiekuńczo-wychowawczej lub publicznym ośrodku adopcyjno-opiekuńczym.
Warunkiem formalnym jest również rekomendacja (z uzasadnieniem), którą ekspert może uzyskać od instytucji lub stowarzyszenia działającego w systemie oświaty bądź w systemie pomocy społecznej albo od nauczycielskiego związku zawodowego. Rekomendacja powinna zawierać opis dorobku zawodowego nauczyciela (nauczyciela akademickiego).
Ekspert musi odbyć specjalne szkolenie
Szkolenia dla kandydatów na ekspertów są organizowane przez centralne publiczne placówki doskonalenia nauczycieli:
- Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE),
- Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej (KOWEZiU),
- Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych (CENSA).
Osoby chętne do udziału w szkoleniu powinny się do zarejestrować bezpośrednio na stronie danego ośrodka i czekać na ogłoszenie naboru. Pierwsza część szkolenia odbywa się w trybie na odległość i kończy się egzaminem on-line. Zdanie egzaminu warunkuje udział w drugiej części szkolenia, który ma charakter warsztatowy. Całość kończy się egzaminem pisemnym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy rozpoczęcia stażu.
Nauczyciel uzyskał akt nadania stopnia nauczyciela mianowanego 29 .11.2018 r. Pracował do 31.03.2019 r. Od 1.04.2019 r. przybywał na długotrwałym zwolnieniu lekarskim do 3.08.2019 r. Od 4.08.2019 r. do 9.04.2020 r. nauczyciel przebywał na urlopie macierzyńskim.
Czy nauczyciel może rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego we wrześniu roku szkolnego 2020/2021?
Zgodnie z art. 9d ust. 4 Karty Nauczyciela nauczyciel mianowany może rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej roku od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego. Czy urlop macierzyński zaliczamy do czasu przepracowania w szkole?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Pracuję w Przedszkolu Publicznym, w którym powołany jest manadzer, ja sprawuję funkcję wicedyrektora i zajmuję się głównie sprawami pedagogicznymi. W tym roku chciałabym rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego. Czy w mojej sytuacji istnieją jakieś inne przepisy regulujące sposób przebiegu stażu i jego zakończenie?
- Nauczycielka jest na długotrwałym zwolnieniu lekarskim – ciąża. We wrześniu 2017 r. rozpoczęła staż na stopień awansu zawodowego mianowany, opiekun stażu ma przyznany dodatek od 01.09.2017 r. do 31.05.2020 r. Czy w związku ze zwolnieniem należy dodatek opiekuna stażu wycofać? Jeśli nie, proszę o odpowiedz kiedy wycofać?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel stażysta zatrudniony na zastępstwo od 1 września 2020 r. do 25 czerwca 2021 r. złożył wniosek o rozpoczęcie stażu na wyższy stopień awansu zawodowego do 21 września 2020 r. Wymieniony nauczyciel kończy staż 31 maja br. W jakim terminie należy przeprowadzić postępowanie kwalifikacyjne, jeśli umowa dla danego nauczyciela kończy się 25 czerwca 2021 r.? Czy może lepiej przedłużyć umowę z nauczycielem do końca roku szkolnego, czyli do 31 sierpnia 2021 r., wprowadzając zmiany aneksem? Nadmienię, że nauczyciel będzie nadal zatrudniony w nowym roku szkolnym na okres 4 miesięcy od 1 września 2021 r. do 22 grudnia 2021 r., do powrotu nauczyciela z urlopu rodzicielskiego i wychowawczego. Czy właściwie interpretuję przepisy: jeżeli nauczyciel stażysta rozpoczął staż 1 września 2020 r., to kończy staż 31 maja 2021 r.? A jak przedstawia się sytuacja nauczyciela mianowanego, który złożył do dyrektora wniosek o rozpoczęcie stażu na nauczyciela dyplomowanego 4 września 2020 r. – czy kończy staż 31 maja 2021 r., czy 4 czerwca 2021 r.?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację przepisów dotyczącą awansu zawodowego nauczycieli w poniższych przypadkach:
1) Nauczyciel uzyskał stopnień awansu nauczyciela kontraktowego w 2006r. Od 2006 r. do lutego 2023 r. nie pracował jako nauczyciel w szkole. Od 13 grudnia 2023 r. zatrudniony był na 0,5 etatu. Czy dobrze interpretujemy, że nauczyciel realizuje awans na starych zasadach i musi przepracować 2 lata, po czym ma skrócony staż 1 rok i 9 miesięcy? Kiedy zatem składa wniosek o rozpoczęcie stażu na nauczyciela dyplomowanego?
2) Nauczyciel z tytułem doktora, zaklasyfikowany jako nauczyciel mianowany od 2021 r., zatrudnienie na 0,5 etatu. Natomiast dokument o nadaniu stopnia awansu nauczyciela mianowanego w drodze decyzji administracyjnej uzyskał w listopadzie 2023 r. Czy jest możliwość zaliczenia wcześniejszego okresu zatrudnienia (przed dniem wydania aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego) do wymaganego okresu pracy (3 lata i 9 miesięcy)?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe