Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie dotyczące sklepiku szkolnego. Mam podmiot zewnętrzny, który prowadzi działalność gospodarczą i mogłaby w naszej szkole prowadzić sklepik szkolny. Czy szkoła może nieodpłatnie udostępnić pomieszczenie pod ten sklepik?
Szkoła publiczna jest jednostką budżetową utworzoną przez organ prowadzący (najczęściej przez jednostkę samorządu terytorialnego). Ponieważ przepisy powszechnie obowiązującego prawa nie przyznają jednostce budżetowej osobowości prawnej, musi ona – niejako pośrednio – korzystać z osobowości prawnej podmiotu, który ją utworzył, czyli w przypadku jednostki będącej szkołą – z osobowości prawnej organu prowadzącego. Tylko w ten sposób szkoła lub placówka może uczestniczyć w obrocie cywilnoprawnym. Brak osobowości prawnej powoduje także, że szkole nie przysługuje prawo własności, dysponuje jednak ona mieniem przekazanym jej w zarząd.
Wyposażenie szkoły w nieruchomości polega na oddaniu jej nieruchomości w trwały zarząd.
Szkoła ma prawo korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do:
- korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania;
- zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu obiektu budowlanego na nieruchomości, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, za zgodą organu nadzorującego;
- oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony do 3 lat, albo za zgodą tych organów, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony, jednak na okres nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd.
Zgoda jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.
Pomieszczenie powinno więc zostać oddane w najem, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23
kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.), zgodnie z art. 659 i następnymi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor szkoły nie przekazał nauczycielowi przydziału czynności po jego powrocie w październiku po urlopie wypoczynkowym (po urlopie dla poratowania zdrowia? – klient wpisał oba, nie wiem czy ma to znaczenie). O prowadzeniu zajęć przedmiotowych w oddziale przygotowawczym nauczyciel został powiadomiony przez dziennik elektroniczny wieczorem po pierwszym dniu pracy po urlopie przez wychowawcę tego oddziału. Czy w tej sytuacji nauczyciel ma podjąć pracę w tym oddziale, bo takie powiadomienie jest wiążące?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Stowarzyszenie Internowanych i Represjonowanych zwróciło się o udzielenie informacji dotyczącej nauki i ukończenia szkoły przez naszego absolwenta z roku 89. Proszą o informacje oraz kserokopie dokumentacji w tej sprawie. Jako podstawę wniosku wskazują ustawę o dostępie do informacji publicznej. Czy szkoła musi odpowiedzieć na wniosek i czy ma udostępnić te informacje o absolwencie naszej szkoły? A co z ustawą o ochronie danych osobowych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły oraz katecheta mogą należeć do Związku Nauczycielstwa Polskiego lub innej organizacji? W statucie ZNP nie ma żadnego zapisu, że nie mogą, a tak twierdzi prezes naszego rejonu. Jedyny znaleziony przeze mnie zapis, to ten mówiący, że dyrektor szkoły nie może pełnić funkcji związkowych np. nie może być prezesem zarządu, prezesem ogniska.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy szkołą Stowarzyszeniową zatrudniającą nauczycieli z KP. Do tej pory zatrudnialiśmy nauczycieli od września do kończ czerwca. Nowy Kodeks wprowadza przepisy, że trzecia umowa musi być umową zawartą na czas nieokreślony. Czy w naszym przypadku można w jakiś sposób ten przepis ominąć i zastosować inny? Czy można by było prosić o przygotowanie wzoru takiej umowy o prace.
- Mam problem z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych. W szkole nikt nie należy do związków zawodowych. Związek zawodowy Solidarność twierdzi, że jeden z emerytów należał do związku zawodowego i w związku z tym przy mediacji Urzędu Miasta narzucił nam regulamin, który nie podoba się większości pracowników szkoły twierdząc przy tym, że dyrektor zobowiązany jest uzgodnić z nim, a nie z pracownikami zapisy regulaminu. Czy związek zawodowy ma rację?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe