Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam ucznia, który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego. Wg. nowego druku nie posiada wypisanych zaleceń w pkt. 4 orzeczenia tj. realizacji wybranych zajęć wychowania przedszkolnego, zajęć w szkole indywidualnie lub w grupie do 5 osób. Moje pytanie brzmi, czy jeśli zaistnieje potrzeba przyznania dziecku zajęć w formie j.w. to czy wymaga to zmiany orzeczenia tj. uchylenia poprzedniego i wydania nowego? Czy wystarczy WOFU i to szkoła wprowadza tą formę mimo, źe w orzeczeniu nie wpisano nic w pkt. 4? Czy w przypadku wydania nowego orzeczenia wymagane jest ponowne zaświadczenie lekarskie?
Obowiązkiem szkoły i przedszkola jest realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego – art. 127 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1743 w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zespół określa potrzebę realizacji wybranych zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych indywidualnie z dzieckiem lub uczniem lub w grupie liczącej do 5 dzieci lub uczniów - w przypadku dziecka lub ucznia napotykającego na trudności w funkcjonowaniu wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym; natomiast takiej potrzeby nie stwierdza się wobec wszystkich dzieci objętych kształceniem specjalnym. Najprawdopodobniej w przypadku tego konkretnego dziecka zespół w poradni nie stwierdził istnienia trudności w funkcjonowaniu wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym. Z tego względu nie jest konieczne uzyskanie nowego orzeczenia. Pomimo, że dziecko nie ma takiego zalecenia, w razie stwierdzenia w wielospecjalistycznej ocenie funkcjonowania ucznia, że z indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (np. z powodu trudności w nauce z oddziałem) wynika taka potrzeba, na jej podstawie należałoby zmodyfikować IPET oraz określić w nim, jakie zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne będą realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów - § 6 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jesteśmy podstawową szkołą publiczną prowadzoną przez stowarzyszenie. Pracownicy/nauczyciele zatrudnieni są na umowę na podstawie Kodeksu pracy. Część kadry pracuje w innych szkołach (inny pracodawca) lub pobiera emeryturę. W wyniku reformy pod nazwą Polski Ład wyżej wymienieni pracownicy stracili część wynagrodzenia (składka zdrowotna). Co można zrobić, żeby pracownik w takim przypadku nie tracił na wprowadzonych zmianach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy statutów. Przedszkole i szkoła sześcioletnia tworzyły zespół szkolno-przedszkolny. Szkoła miała swój statut, a przedszkole swój. Zgodnie z reformą szkoła przekształca się w ośmioletnią. Czy obydwa statuty (i szkoły i przedszkola) tracą moc z dniem 30 listopada 2017? Jeśli tak, to kto uchwala nowe? Czy Rada Pedagogiczna, czy Rada Gminy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń ma zwolnienie lekarskie z ćwiczenia na lekcji wychowania fizycznego. Rodzic napisał podanie do dyrektora o zwolnienie dziecka z zajęć wf i dołączył zwolnienie lekarskie. Dyrektor wydał decyzję o zwolnieniu ucznia z wychowania fizycznego. Czy taka decyzja oznacza, że uczeń zwolniony jest z brania aktywnego udziału w tych zajęciach, ale musi być obecny na lekcji wf-u? Czy też na wniosek rodzica może w związku z tym wcale nie uczestniczyć w lekcji wf'-u, nawet biernie i przyjść do szkoły np. na 2 lekcję, kiedy wychowanie fizyczne jest na lekcji pierwszej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może udzielać korepetycji uczniom, których uczy w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic zwrócił się do dyrektora szkoły z prośbą o wystawienie opinii dotyczącej funkcjonowania w szkole jego dziecka, celem przedłożenia w sądzie rejonowym. Czy dyrektor może taką opinię wystawić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe