Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam w szkole integracyjnej 2 oddziały specjalne. w tym roku 2 uczniów powinno kończyć 6 klasę w oddziale specjalnym, ale rodzic stwierdził, że dziecko ma prawo do 18 roku życia uczyć się w szkole podstawowej, i racja, i chce z tego skorzystać. jak to powinno prawnie przebiegać. dzieci mają po 14 lat.
Uczeń niepełnosprawny może uczęszczać do szkoly podstawowej do ukończenia 18 roku życia, zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach.
§ 3. Kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym w szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych w szkołach ogólnodostępnych może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy:
1) 18. rok życia - w przypadku szkoły podstawowej;
2) 21. rok życia - w przypadku gimnazjum;
3) 23. rok życia - w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej.
Procedurę przedłużania okresu nauki reguluje ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych:
§ 3.7. Dla uczniów niepełnosprawnych oraz uczniów szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym co najmniej o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie liczbę godzin zajęć edukacyjnych. Decyzję o przedłużeniu uczniowi okresu nauki podejmuje dyrektor szkoły w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, nie później niż do końca lutego roku poprzedzającego ostatni rok nauki w danej szkole, na podstawie szczegółowej analizy osiągnięć edukacyjnych ucznia dokonanej przez radę pedagogiczną.
W klasie VI szkoły podstawowej nie można już przedłużyć okresu edukacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Według którego rozporządzenia dotyczącego ramowych planów nauczania (z 2002 r. czy 2012 r.) mogę wydłużyć etap edukacyjny dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym, który w roku szkolnym 2011/2012 rozpoczął naukę w gimnazjum? Jakie dokumenty są konieczne? Czy należy podejmować uchwałę Rady Pedagogicznej? Proszę o wyjaśnienie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący oczekuje od dyrektora, żeby w projekcie organizacyjnym na przyszły rok zabrał nadgodziny nauczycielom dyplomowanym i przyznał je nauczycielom o niższych stopniach awansu zawodowego. Nadmienię, że chodzi o godziny, które wynikają z ramowego planu nauczania. "Prośbę" swą motywuje tym, że przyniesie to oszczędności w wydatkach na oświatę. W związku z powyższym pojawiają się pytania: Czy na wysokość subwencji oświatowej wpływa status zawodowy nauczycieli uczących w danej szkole? Jeśli tak, to jak to jest naliczane? Jeśli np. dwóch nauczycieli dyplomowanych uczy np. matematyki w wymiarze półtora etatu to czy w subwencji znajdą się dwa czy trzy etaty matematyki w szkole? Z góry dziękuję za pomoc w poszukiwaniu odpowiedzi.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor, powołując na stanowisko kierownicze (kierownika internatu) lub wicedyrektora, ma obowiązek zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej, czy nie ma takiego obowiązku po uchyleniu artykułów z Ustawy o systemie oświaty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- "Zadałem ostatnio następujące pytanie: Rodzice bliźniaczek uczęszczających obecnie do klasy i szkoły podstawowej złożyli wniosek o cofnięcie jednej z dziewczynek do oddziału przedszkolnego. Prośbę motywują dobrem dziecka i opinią nauczycielki. Jakie są procedury i akty prawne, które umożliwiają podjęcie takiej decyzji? Dziewczynka urodziła się 03.09.2009r. Nie posiada badań specjalistycznych".
Kompetencji do przenosin dziecka rodzice nie mają, to wiem. Wydaje mi się, że ja jako dyrektor, na podstawie aktów prawnych ( nie bardzo wiem jakich) po przebadaniu mogę do dnia 31 grudnia cofnąć decyzję o promocji do klasy I. I tutaj prosiłbym o pomoc. Jakie są procedury i terminy takiego przenoszenia dziecka z klasy I do oddziału przedszkolnego. Dziękuję i czekam na info.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje możliwość organizacji filii szkoły innej niż podstawówka? Sprawa dotyczy "micro" szkół funkcjonujących w zakładach poprawczych tj. gimnazjum (przede wszystkim) i szkół zawodowych. Połączenie organizacyjne dwóch, trzech szkół z pobliskich placówek pozwoliłoby zracjonalizować politykę kadrową (chociażby, co do ilości stanowisk kierowniczych). Ustawa o Systemie Oświaty wprost mówi o filii szkoły na poziomie podstawówki. Czy to automatycznie wyklucza tego typu organizację dla gimnazjum. Czy istnieje inna formuła organizacyjna umożliwiająca "połączenia sił" np. w formie oddziałów zamiejscowych szkoły? Co w takim wypadku z miejscem zatrudnienia nauczycieli?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe