Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na portalu społecznościowym na grupie prywatnej wieczorem kilku uczniów napisało o zdarzeniu dotyczącym nauczycielki używając słów „poroniła i ok bo pewnie urodziłaby kolejne dziecko z Downem”. Nauczycielka rzeczywiście poroniła, a jej poprzednie dziecko ma z niepełnosprawnością. Dzieci nie pisały nic więcej, a informację miały od ucznia będącego bliską rodziną nauczycielki. W szkole odbyło się spotkanie rodziców i dzieci, które był na tej grupie z wychowawcą, pedagogiem i dyrektorem. Dzieci i rodzice przeprosili nauczycielkę, ona przyjęła przeprosiny, podała rękę, ale później za kilka tygodni wniosła sprawę do sądu rodzinnego. Czy taki czyn powinnam, jako dyrektor, zgłosić na policję, skoro była to jednorazowa sytuacja, wyjaśniona w szkole zgodnie z obowiązującymi u nas procedurami? Czy nauczycielka miała prawo wymusić na wychowawczyni pokazanie prywatnych rozmów? Czy nie jest to złamanie prywatności grupy? Nie powinny tak pisać, ale nie popełniły według mnie żadnego czynu karalnego, a za ten incydent przeprosiły i okazały skruchę.
Stosownie do art. 23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1360) dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach. Ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne (art. 24 Kodeksu cywilnego). Powyższe oznacza, że nie każde naruszenie dobra osobistego jest karane. Konieczne jest wykazanie, że naruszenie było bezprawne.
Do okoliczności wyłączających bezprawność zalicza się m.in. działanie w ramach obowiązującego prawa, wykonywanie prawa podmiotowego, zgodę pokrzywdzonego, a także działanie w obronie uzasadnionego interesu społecznego. W aspekcie ewentualnego naruszenia przez nauczycielkę tajemnicy korespondencji istotne jest ustalenie jaki charakter miała grupa. Jeżeli jej członkiem była nauczycielka, to charakter grupy jest powiązany z systemem kształcenia i wychowania. Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) jednym z podstawowych obowiązków nauczyciela jest kształcenie i wychowanie młodzieży w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka. Mając na względzie ten obowiązek można stwierdzić, że działania nauczycielki były usprawiedliwione ze względu na uzasadniony interes społeczny.
Zgodnie z art. 63 Karty Nauczyciela nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1444 i 1517 oraz z 2021 r. poz. 1023). Organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone. Formą ochrony funkcjonariusza publicznego jest ochrona przed znieważaniem. Znieważenie polega na uchybieniu czci drugiego człowieka przez okazywanie mu pogardy, ubliżanie, obraźliwe zachowanie w stosunku do niego, okazywanie braku szacunku do jego systemu wartości, lekceważenie. Jednakże nie każde znieważanie podlega ochronie. Znieważanie musi nastąpić w trakcie wykonywania obowiązków nauczyciela i pozostawać jednocześnie w związku z tymi czynnościami. Komentarze uczniów, jakkolwiek naganne, nie były składane w trakcie wykonywania przez nauczycielkę obowiązków. Dyrektor nie miał obowiązku zastosować procedury z art. 63 Karty Nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy program nauczania przedszkolnego można zmienić w trakcie trwania nauczania w tej samej grupie dzieci po roku na inny czy musi obowiązywać ten, który wybrano na początku czyli w trzylatkach. Zaznaczam ,że oba programy zgodne są z aktualną podstawą programową. Jeżeli nie , to czy karty pracy w tej sytuacji mogą być zmienione.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony w dwóch szkołach, w jednej na pełnym etacie, w drugiej - na 2/18, ma prawo do świadczeń socjalnych każdej z nich? Czy zarządzeniem wójta można wprowadzić regulację, że nauczyciele zatrudnieni w szkołach na terenie gminy nie mogą mieć więcej jak 1,5 etatu (są przypadki, że mają po 34 godz., a inni tracą pracę z powodu likwidacji placówki)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel polonista przychodzący na zastępstwo w klasie I-III, może normalnie wpisać temat z edukacji polonistycznej, czy powinien wpisać zajęcia świetlicowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole przy zakładzie poprawczym mamy sześciodniowy tydzień pracy. Nauczyciele pracują pięć dni w tygodniu i mają różne dni wolne w tygodniu. Czy istnieje rekompensata dla nauczyciela z tytułu, gdy w dzień wolny od pracy przypada święto państwowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w związku z nowym rozporządzeniem dotyczącym sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego uczniowie mogą wybrać sobie w części III język, którego naukę rozpoczęli w gimnazjum i zdawać na poziomie podstawowym? Czy muszą zdawać egzamin (na poziomie rozszerzonym) z tego języka, który jest kontynuacją po szkole podstawowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe