Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel ma ukończone studia magisterskie na kierunku pedagogika, specjalność: pedagogika resocjalizacyjna, z przygotowaniem pedagogicznym. Dodatkowo ma ukończony kurs kwalifikacyjny (w 2008 r.) z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Czy taka osoba posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w publicznej szkole podstawowej?
Zgodnie z § 19 Rozporządzenia MEN z dnia 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w przedszkolach i szkołach posiada osoba, która ukończyła:
1) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w przedszkolach i szkołach podstawowych posiada również osoba, która ukończyła:
1) studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia pierwszego stopnia na kierunku innym niż wymieniony w pkt 1 i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Specjalność ukończonego kierunku powinna zatem odpowiadać prowadzonym przez pedagoga zajęciom (kurs kwalifikacyjny nie wystarczy). Rozporządzenie MEN z dnia 09.08.2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach określa, co należy w szczególności do zadań pedagoga szkolnego:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak obliczyć i wypłacić ekwiwalent za urlop dla nauczyciela zatrudnionego na zastępstwo od 11.02.2013 r. do 31.03.2013 r. w wymiarze 9/18. Jest to pierwsza praca tego nauczyciela. Czy w związku z tym ekwiwalent taki w ogóle przysługuje?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielowi objętego ochroną związkową włączonego gimnazjum do szkoły podstawowej zaproponowałam w arkuszu organizacyjnym na nowy rok szkolny etat łączony (j. angielski i świetlice), ponieważ nie ma już klas gimnazjum nie mam tyle godzin j. angielskiego. Nauczycielce zmieni się pensum. Nadmieniam, że wielu nauczycieli będzie miało etaty łączone, nikt nie kwestionuje, cieszą się, że mają pracę. Pani chce, abym zabrała godziny dydaktyczne innej nauczycielce j. angielskiego. Czy Pani nie nadużywa swojej ochrony związkowej? Czy proponowanie takiego rozwiązania dyrektorowi jest etyczne? Zapowiedziała, że skieruje sprawę do sądu. Czy jako dyrektor dbający o wszystkich nauczycieli jestem na straconej pozycji w sądzie? Przecież straciła godziny w klasach gimnazjalnych, nie mam jej z czego dać, jest mniej o dwa oddziały w szkole. Czy sąd nie bierze takich okoliczności pod uwagę?
- Pedagog w naszej szkole jest zatrudniony na 10/20 (umowa na czas nieokreślony). Łącznie pracuje etat, gdyż dochodzą mu godziny zajęć korekcyjno - kompensacyjnych (9/18) - aneks do umowy o pracę. Nauczyciel ten uzyskał stopień nauczyciela mianowanego. Czy taka sytuacja umożliwia przekształcenie umowy o pracę w stosunek pracy na podstawie mianowania? Czy różne wymiary etatu uniemożliwiają takie przekształcenie? Jak rozwiązać ten problem? Podobnie wygląda sytuacja z nauczycielem bibliotekarzem, który etat uzyskuje poprzez pół etatu opiekuna świetlicy.
- Czy dyrektor przedszkola może mieć obniżony wymiar etatu do 3/4 (zatrud. na podst. KN, nie otrzymałam do tej pory wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy) i zostać jednocześnie zatrudniony na 1/4 etatu w nowo powstałym żłobku w budynku p-la (1 gr. - 20 dz., zatrudnienie - Kodeks Pracy, nie ogłoszono konkursu). Czy można wpisać w obowiązki dyr. p-la prowadzenie, kierowanie i nadzorowanie żłobka, zwiększyć dodatek funk. i motyw.). Za 4 lata nabywam prawa emerytalne, staż pracy 36 lat, 30 lat na stanowisku kierowniczym. Obniżenie wymiaru etatu jest dla mnie sytuacją niekorzystną od strony finansowej.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba posiadająca studia magisterskie na kierunku socjologia w zakresie służb socjalnych oraz posiadająca studia podyplomowe pedagogiczne może zostać zatrudniona na stanowisku pedagoga w gimnazjum?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe