Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Niepubliczny ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy. Art. 22a sys. oświaty – „Dopuszczenie do użytku programu wychowania lub nauczania” – ust. 8 mówi o tym, że „nie stosuje się ust. 1–7 do indywidualnych programów opracowywanych dla uczniów, o których mowa w art. 1 zadania systemu oświaty pkt 6 ustawy – Prawo oświatowe”. Czy sformułowanie „do indywidualnych programów” odnosi się indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych? Jeśli tak, to czy dla wychowanków ORW nie trzeba pisać programów wychowania i nauczania?
Należy rozróżnić różne programy regulowane prawem oświatowym. Przepisy art. 22a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2020 r., poz. 1327 nie dotyczą programów obowiązujących w OREW. Zgodnie z art. 22a ust. 1 UoSO, nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi publicznego przedszkola lub szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny. Ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy nie jest przedszkolem ani szkołą, pomimo że m.in. zapewnia realizację podstawy programowej – § 51 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. z 2017 r., poz. 1606 ze zm.). Wynika z tego, że OREW nie ma obowiązku dopuszczenia do użytku program wychowania przedszkolnego lub program nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego w szkole. Na zasadzie dobrowolności możliwe jest opracowanie i dopuszczenie do użytku takich programów, zwłaszcza gdy taki wymóg nakłada na nauczycieli danej niepublicznej placówki jej statut (art. 172 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Inny charakter mają natomiast plany opracowywane dla poszczególnych wychowanków – indywidualne programy terapeutyczno-edukacyjne (dla osób objętych kształceniem specjalnym) oraz indywidualne programy zajęć dla wychowanków objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi. Natomiast te programy w żadnej jednostce oświatowej (także w publicznej szkole i przedszkolu) nie podlegają dopuszczeniu do użytku według regulacji powołanej na wstępie (art. 22a ust. 8 UoSO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o informacje na temat wychowania do życia w rodzinie. Czy w klasach IV, V, VI, VII są to zajęcia obowiązkowe i mają być wpisane w dziennik? Czy są to zajęcia nieobowiązkowe i uczniowie/rodzice muszą wyrazić zgodę i nie trzeba wpisywać w dziennik? Z jakich godzin mają te godziny być przyznane?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Matka jednego z uczniów klasy I szkoły podstawowej złożyła do dyrektora szkoły wniosek o kontynuowanie nauki przez jej dziecko z nowym rokiem szkolnym w klasie I. Obecnie decyzję swoją zmieniła i jednak chce, aby jej dziecko podlegało klasyfikacji rocznej. Czy może zmienić zdanie, czy ma do tego prawo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko w wieku 9 lat (klasa III) uczęszcza do szkoły podstawowej. Posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (niedostosowanie społeczne). Matka dziecka uważa, że orzeczenie nie jest realizowane przez nauczycieli. Czy dziecko może realizować zalecenia orzeczenia w innej placówce, np. poradni psychologiczno - pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice są w trakcie rozwodu. Matka chce przenieś dziecko do innej szkoły. Ojciec nie wyraża na to zgody.
Co szkoła powinna zrobić w tej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy koncepcja pracy na stanowisko dyrektora szkoły musi być opatrzona podpisem na każdej stronie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe