Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podanie zakresu obowiązków pedagoga specjalnego w szkole podstawowej oraz przykładowych wpisów w dzienniku zajęć tego pedagoga.
Na podstawie § 24a rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r., poz. 1280 ze zm.) do ogólnych zadań pedagoga specjalnego w szkole należy w szczególności:
1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r., poz. 2240);
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów; określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
2) współpraca z zespołem nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w: rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły; udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem; dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych; doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami upoważnionymi do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz uprawnionymi do wnioskowania o objęcie ucznia taka pomocą;
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły w zakresie ww. zadań.
Ponadto jeśli pedagog specjalny ma kwalifikacje adekwatne do niepełnosprawności uczniów to może również prowadzić zajęcia rewalidacyjne, jeśli zostaną jemu przydzielone przez dyrektora – § 23 ust. 1 w zw. z § 15 ust. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 ze zm.) w zw. z § 3 ust. 2 pkt 1 lit. h rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1610). Może również prowadzić zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1610).
Szczegółowy zakres zadań pedagoga specjalnego musi określać statut konkretnej szkoły publicznej albo niepublicznej, zgodnie z art. 98 ust. 1 pkt 7 albo art. 172 ust. 2 pkt 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.).
Na podstawie § 18 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646 ze zm.), specjalista zatrudniony w szkole (np. pedagog specjalny) prowadzi dziennik, do którego wpisuje tygodniowy rozkład swoich zajęć, zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań, oraz imiona i nazwiska uczniów objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Wpisy w dzienniku są więc uzależnione od szczegółowego zakresu zadań pedagoga specjalnego, które wynikają ze statutu konkretnej szkoły oraz faktycznie wykonanych przez niego zadań, np. "zajęcia rewalidacyjne - ... (należy podać rodzaj zajęć) z uczniem ... (należy podać imię i nazwisko"; " "prowadzenie obserwacji uczniów klasy ... podczas lekcji ... (należy wpisać rodzaj zajęć) w celu rozpoznania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów"; "zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uczniem ... (należy podać imię i nazwisko) w formie ..."; "konsultacje z rodzicem ucznia ... (należy podać imię i nazwisko) w celu ustalenia form wsparcia dziecka"; "spotkanie z pracownikiem socjalnym z MOPS w celu zaplanowania form wsparcia ze względu na zdarzenie losowe/niepełnosprawność dziecka/itp."; "spotkanie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z uczniami z niepełnosprawnością ... (wpisać rodzaj) w celu doboru odpowiednich metod i form pracy"; "udział w dokonywaniu wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia ... (należy podać imię i nazwisko) w celu ustalenia potrzeby modyfikacji IPET".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W roku szkolnym 2017/2018 nie będzie przeprowadzony nabór do klasy I ZSZ ze względu na zmiany, które obejmują cały system szkolny. W roku szkolnym 2017/2018 będzie przeprowadzona rekrutacja do kl.I branżowej szkoły I stopnia. Dotychczasowe statuty ZSZ zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów branżowych szkół I stopnia nie dłużej jednak niż do 30 XI 2017 r. Statut branżowej szkoły I stopnia, w której są prowadzone klasy dotychczasowej ZSZ zawiera postanowienia dotyczące tych klas. W związku z tym interesuje nas statut branżowej szkoły I stopnia, w której będą prowadzone klasy dotychczasowej ZSZ, czyli klasy II i III ZSZ(rok szkolny 2017/2018) oraz klasy III(rok szkolny 2018/2019.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym się dowiedzieć na jakiej podstawie mogę wypowiedzieć pracę nauczycielowi kontraktowemu, z którym poprzednia pani dyrektor zawarła umowę na czas nieokreślony na 9 godzin, a który pracę pełnoetatową świadczy w innej placówce oświatowej w innej gminie? Proszę także odpowiedzieć, czy temu nauczycielowi przysługuje prawo do odprawy pieniężnej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W regulaminie pracy mamy zapis, iż raz w roku wypłacamy ekwiwalent za używanie własnej odzieży i obuwia roboczego. Czy należy wypłacać taki ekwiwalent „z góry” czy „z dołu”?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły gwarantuje pracującym przy monitorach okulary korygujące wzrok, w sytuacji gdy badania okulistyczne prowadzone w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania. Aby otrzymać dofinansowanie do okularów korygujących wzrok, trzeba spełniać dwa warunki określone w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1.12.1998r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Czy nauczyciela języka polskiego (zatrudnienie na pełen etat 18/18), dyrektora, sekretarkę można zaliczyć do osób, którym te okulary korygujące wzrok przysługują ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest wymagana ilość godzin w cyklu kształcenia (na 3 lata) dla dodatkowego języka obcego w publicznej szkole podstawowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe