Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o pomoc w przygotowaniu procedury dopuszczenia programów nauczania, podręczników, materiałów ćwiczeniowych oraz materiałów edukacyjnych w szkole podstawowej.
Podstawą dopuszczenia programu nauczania w szkole podstawowej jest art. 22a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1915), zaś podstawą ustalenia podręczników, materiałów ćwiczeniowych oraz materiałów edukacyjnych w szkole podstawowej jest art. 22aa ww. ustawy. Procedura dopuszczenia programów nauczania oraz procedura ustalania podręczników, materiałów ćwiczeniowych oraz materiałów edukacyjnych w szkole podstawowej powinna wskazywać terminy, do których nauczyciele lub zespół nauczycieli mogą składać propozycje odpowiednio nowych programów nauczania lub podręczników. Do procedury można dołączyć, przygotowane na potrzeby funkcjonowania danej szkoły, wzór wniosku o dopuszczenie do użytku programu nauczania oraz wzór wniosku o ustalenie podręcznika/materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych.
Mając na względzie fakt, że to dyrektor szkoły podejmuje ostateczną decyzję, warto w procedurze uwzględnić czas na przygotowanie analizy formalnej i merytorycznej programu nauczania oraz proponowanych zestawów podręczników. Analiza może być przeprowadzona przez wyznaczonych przez dyrektora nauczycieli. Warto również w procedurze ustalić jednolite wzory dokumentów jakimi należy się posługiwać przy ocenie formalnej czy też merytorycznej programu nauczania lub podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych.
W przypadku programów nauczania należy w procedurze dopuszczenia uwzględnić termin, w jakim rada pedagogiczna powinna wydać opinię w sprawie danego programu nauczania; w przypadku dopuszczenia zestawów podręczników jest również konieczne przedstawienie propozycji do opinii rady rodziców. Ostatnim etapem procedury dopuszczenia powinno być wydanie zarządzenia dyrektora szkoły na podstawie:
- art. 22a ust. 6 ustawy o systemie oświaty w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole podstawowej programów nauczania,
- art. 22ab ust. 4 ustawy o systemie oświaty w sprawie ustalenia zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie procedury powinny obowiązywać w niepublicznej placówce oświatowej dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie ze sprzężeniami? Byłabym wdzięczna o podanie nazw wszystkich procedur .
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Klasy łączone.
Mam pytanie dość istotne z uwagi na niż demograficzny:
Czy jest prawnie usankcjonowane łączenie klas ze względu na małą liczbę dzieci, dot. szkoły podstawowej.
Czy wszystkie klasy można łączyć, np. I z II III z IV itd. Czy tylko można łączyć na danym etapie edukacyjnym? Czy łączeniu podlegają w takich oddziałach wszystkie przedmioty czy są wyjątki?
Poza tym, najważniejsze: Czy dopuszczalne jest połączenie w jeden oddział klasę „0” z I?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę mi podać podstawy prawne do uchwał RP i zarządzeń dyrektora w celu wprowadzenia regulaminów:
1.Regulamin Rad Pedagogicznych Zespołu Szkól
2. Regulaminu Pracy pracowników Zespołu Szkół
3. Regulaminu oceniania nauczycieli
4. Regulaminu przyznawania dodatku motywacyjnego
5. Regulaminu pełnienia dyżurów przez nauczycieli.
6. Regulaminu zachowania się uczniów w czasie przerw.
Czy wszędzie misi też być uchwała Rady Pedagogicznej , czy wystarczy tylko zarządzenie dyrektora i zapoznanie z nim Rady
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy po roku od wprowadzenia programu w edukacji wczesnoszkolnej można z niego zrezygnować i zamienić na inny? Program był nowatorski i wdrażany pierwszy raz.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, czy można podejmować Uchwałę Rady Pedagogicznej, która będzie obowiązywała z mocą wsteczną.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe