Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o rozstrzygnięcie kwestii dotyczącej wysokości odprawy pośmiertnej zmarłego 03.05.19 r. dyrektora szkoły podstawowej, która jest uzależniona od okresu zatrudnienia u pracodawcy. W poprzednim świadectwie pracy wystawionym przez Urząd Miejski 31.08.2015 r., gdy Pani dyrektor przechodziła ze stanowiska dyrektora szkoły podstawowej na stanowisko dyrektora gimnazjum ma wyszczególnione okresy: - 01.09.1986 - 31.08.1990 - Szkoła Podstawowa X - 01.09.1990 - 31.08.2015 - Szkoła Podstawowa Y (ta sama JST), w tym okresie od 2007 r. pełniła tam funkcję dyrektora, a pracodawcą był wówczas Urząd Gminy. Stosunek pracy ustał w wyniku rozwiązania na wniosek pracownika w związku z przejściem na stanowisko dyrektora gimnazjum w tej samej jednostce samorządu terytorialnego od 01.09.2015 r., Pracodawcą był burmistrz tej samej JST. Wysokość odprawy pośmiertnej powinna wynosić jednomiesięczne, trzymiesięczne czy sześciomiesięczne wynagrodzenie?
Pracodawcą nauczyciela jest szkoła, a nie jej organ prowadzący, co wprost wynika z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm. Nie ma tutaj znaczenia okoliczność, że czynności z zakresu prawa pracy wobec dyrektora (będącego pracownikiem szkoły) wykonuje organ prowadzący w oparciu o art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Wysokość odprawy pośmiertnej nie jest uzależniona od ogólnego stażu pracy, a od stażu u danego pracodawcy, czyli w konkretnej szkole – art. 93 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2018 r., poz. 917 ze zm. Ponieważ dyrektor przepracował mniej niż 10 lat od 1 września 2015 r., uprawnionym członkom rodziny przysługuje jednomiesięczna odprawa z art. 93 § 2 pkt 1 KP.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w czasie nieobecności psychologa szkolnego można przydzielić godziny zastępstwa pedagogowi, który realizuje część zadań za nieobecnego kolegę?
- Czy kierownik gospodarczy zatrudniony w szkole może prowadzić działalność gospodarczą?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel pracuje w każdy piątek przez 4 godziny dydaktyczne. Złożył do dyrektora podanie o udzielenie opieki nad dzieckiem w piątek. Złożył jednocześnie deklarację, iż wybiera godzinny system rozliczania. Dyrektor udzielił opieki nad dzieckiem odliczając nauczycielowi od 16 godzin 8. Czy miał prawo tak postąpić, gdyż w wielu szkołach zastosowano praktykę, iż w opisanych przypadku od 16 godzin odlicza się godziny dydaktyczne faktycznie przepracowane przez nauczyciela w tym dniu. Jednocześnie dyrektor szkoły poinformowała, że w przypadku gdyby w danym dniu nauczyciel pracował 6 godzin odliczyłaby 6. Która z opisanych praktyk jest w takim razie zgodna z obowiązującym stanem prawnym?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Burmistrz w ramach oszczędności nakazał dyrektorowi zwolnić wszystkich pracowników zatrudnionych na czas określony. Czy można zwolnić pracownika zatrudnionego na czas określony ( to jest jego druga umowa o pracę)skoro do emerytury brakuje mu 1rok i 5 miesięcy. Nadmieniam,iż pracownik ten nie pracuje na zastępstwie.
- Urodziłam się 3.11.1957 roku. Mam 37 lat pracy pedagogicznej. Jestem nauczycielem dyplomowanym. Obecnie od 06.03.2016 roku przebywam na długotrwałym zwolnieniu lekarskim (złamana noga). Szkoła, w której pracuję od września 2016 roku będzie reorganizowana - stanie się filią innej szkoły. Obawiam się zwolnienia z pracy. Mam następujące pytania: 1) Czy z powodu reorganizacji szkoły mogę zostać zwolniona z pracy na podstawie art.20 Karty Nauczyciela? 2) Czy prawo chroni mnie w jakiś sposób od zwolnienia z pracy (ze względu na staż pracy, z powodu mniej niż 4 lat do emerytury, czy też z powodu zwolnienia lekarskiego, na którym będę jeszcze kilka miesięcy)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe