Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o szczegółowe wyjaśnienie co to są metody, formy i techniki pracy z dziećmi.
W literaturze znajdziemy zapis: :gdyby ktoś zapytał o różnicę między metodą aktywną a techniką aktywną, to zachodzi ona głównie w wymiarze emocjonalnym: aktywna metoda to z definicji takie działanie, które odwołuje się i uwzględnia emocjonalny aspekt procesu uczenia się wykorzystując aktywną technikę w odpowiednim momencie i w odpowiedni sposób. Aktywna technika jest natomiast tylko przepisem na zewnętrzną organizację sytuacji - co, kto i w jaki sposób ma robić”.
Upraszczając można stwierdzić, że metoda pracy/nauczania jest pojęciem szerszym niż technika. Technika może być elementem metody.
Metodą jest np. odgrywanie ról, symulacja, projekt edukacyjny, natomiast technika to np. burza mózgów.
Jeśli chodzi o formy pracy uczniów - ogólnie można je podzielić na:
1) praca w grupie (lub zespołowa, gdy każdy uczeń ma konkretnie przypisaną role, zadanie)
2) zbiorowa (= cała klasa),
3) indywidualna (każdy uczeń pracuje sam).
Literatura.
Popek S. Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, Warszawa 1998
Praca zbiorowa: Kitowska D., Nowak A., Radkiewicz B. Co trzy głowy to nie jedna – czyli aktywizujące metody aktywnego uczenia się, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Pile, Piła 1999
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoła, której uczniowie spełniają obowiązek szkolny w ORW ma obowiązek zakupić takiemu uczniowi podręczniki, czy też obowiązek ten spada na placówkę ORW?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dot. Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Jak należy prawidłowo postąpić przy przyznawaniu zapomogi losowej i bezzwrotnej zapomogi pieniężnej? Opis sytuacji: Była pracownica zakładu (emerytka) sprawuje opiekę nad dorosłym niepełnosprawnym intelektualnie synem, u którego niepełnosprawność intelektualna wystąpiła wskutek przebytej choroby zapalenia opon mózgowych. Pracownica twierdzi, iż z tego tytułu iż syn przeszedł w/w chorobę - jest to jej zdaniem zjawisko ciągłe - choroba przewlekła - należy się zapomoga losowa (z zaznaczeniem iż Pani otrzymała już zapomogę losową na skutek przebytej choroby syna). Drugim stwierdzeniem byłej pracownicy zakładu jest to iż syn jest również synem byłego - zmarłego pracownika (po zmarłym ojcu), wskutek czego syn wszedł w prawa po zmarłym pracowniku i z tego tytułu powinien korzystać jak zwykły zatrudniony lub emerytowany pracownik placówki. Informujemy jednocześnie iż syn pracownicy nie został wykluczony z regulaminu ZFŚS i może korzystać z funduszu na takich samych zasadach jak dzieci innych pracowników czyli może starać się o dofinansowanie do wypoczynku dziecka bez względu na wiek z uwagi na jego niepełnosprawność.
Pytanie brzmi czy emerytowana pracownica ma rację, czyli czy może ( w jej rozumowaniu) składać zapomogę losową na siebie i na swojego syna, tak samo w przypadku zapomogi bezzwrotnej pieniężnej. Reasumując są dublowane wnioski raz w jej własnym imieniu i raz w imieniu niepełnosprawnego syna.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym wyjaśnić skrót SND- stopień nauczyciela dyplomowanego. Komisja kwalifikacyjna na ten stopień zakwestionowała moje osiągnięcia na szczeblu lokalnym oraz nagrody dyrektora. Uzasadnienie: Kurator uwzględnia tylko osiągnięcia na szczeblu ogólnopolskim i nagrody od Kuratora do Ministra. Komisja przez to obniżyła mi ilość przyznanych punków. Czy Komisja Kwalifikacyjna na stopień nauczyciela dyplomowanego miała rację?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od nowego roku szkolnego, chcę wprowadzić naukę pływania w ramach zajęć wychowania fizycznego w klasach II-III. Zajęcia będą odbywały się na basenie oddalonym od szkoły o 30 km. Jak rozpisać zajęcia w dzienniku? Co z czasem dojazdu i powrotu do szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację
Jak powinno wyglądać sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego za I semestr roku szkolnego 2009/2010?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe