Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o wzór decyzji udzielenia urlopu dla nauczyciela radnego na udział w sesji rady miasta
Zamówienie: Wzór decyzji udzielenia urlopu dla nauczyciela radnego na udział w sesji rady miasta
Odpowiedź:
Nauczycielowi, który wykonuje mandat radnego, nie udziela się urlopu na udział w sesji rady gminy
Wyjaśnienie:
Nauczyciel zasiadający w radzie gminy ma prawo do zwolnienia z zakładu pracy na czas udziału w sesjach tego organu, komisjach oraz innych instytucjach samorządowych, do których radny został wybrany lub desygnowany. Tak wynika z art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym. W przepisie jest wyraźnie powiedziane, iż pracodawca ma obowiązek zwolnić od pracy, a nie udzielić urlopu na ten czas. Dokument potwierdzający fakt uczestnictwa w pracach organów samorządowych ( np. zawiadomienie o zwołaniu sesji, posiedzenia komisji, o powołaniu w skład i okresie wykonywania czynności w zespole kontrolnym komisji rewizyjnej) radny dostarcza swojemu pracodawcy jako informację o przyczynie swojej nieobecności, a nie jako wniosek o udzielenie zwolnienia.
Przy tej okazji należy wskazać, że gdyby chciał on wykonywać inne obowiązki, np. pełnić dyżur dla mieszkańców, uczestniczyć w zebraniach instytucji samorządowych itd., to w tym celu nauczyciel placówki nieferyjnej może wystąpić o urlop wypoczynkowy – także na żądanie ( do 4 dni w ciągu roku kalendarzowego ) albo urlop bezpłatny, a nauczyciel placówki feryjnej o urlop bezpłatny, gdyż jemu urlop wypoczynkowy przysługuje tylko w ferie szkolne, bez prawa do urlopu na żądanie.
Udzielenie wolnego w związku z udziałem w sesji, posiedzeniach komisji jest obowiązkowe i nie zależy od uznania dyrektora szkoły. W przepisie jest wyraźnie powiedziane, iż pracodawca ma obowiązek zwolnić od pracy, a nie udzielić urlopu na ten czas. Dokument potwierdzający fakt uczestnictwa w pracach organów samorządowych ( np. zawiadomienie o zwołaniu sesji, posiedzenia komisji czy zarządu, o powołaniu w skład i okresie wykonywania czynności w zespole kontrolnym komisji rewizyjnej) radny dostarcza swojemu pracodawcy jako informację o przyczynie swojej nieobecności, a nie jako wniosek o udzielenie zwolnienia.
Radny będący pracownikiem szkoły powinien uprzedzić dyrektora o swoim udziale w sesji rady gminy. Biorąc pod uwagę fakt, że przepisy nie regulują kwestii formalnych związanych z udzielaniem zwolnień od pracy, należy uznać, że pracownik - radny może korzystać ze zwolnienia od pracy w każdym czasie. Można jednak uznać, że dobrą praktyką jest poinformowanie pracodawcy o terminach sesji rady, aby ten mógł podjąć czynności z odpowiednim wyprzedzeniem, zmierzające do zapewnienia prawidłowego procesu pracy – np. zorganizowania zastępstwa.
Przepis nie wskazuje jednak, jak często oraz w jakim wymiarze powinno to zwolnienie następować. W praktyce najczęściej jest udzielane na czas wskazywany w zawiadomieniu o zwołaniu sesji, posiedzeniu komisji, które pracownik - radny może złożyć w każdym momencie. Przepisy nie wymagają, aby radny w tej sprawie występował z odpowiednim wyprzedzeniem. W praktyce często powoduje to dezorganizację pracy u pracodawcy. Dlatego ten ostatni ma prawo wymagać, aby radny, znając harmonogram planowanych sesji rady gminy, komisji rady o swojej nieobecności w danym dniu informował jak najwcześniej. Po zakończonych pracach pracownik - radny powinien należycie udokumentować swoją nieobecność w zakładzie pracy. Może to nastąpić poprzez dostarczenie dokumentu potwierdzającego uczestnictwo w pracach organów samorządowych, tj. np. zawiadomienie o zwołaniu sesji. Wobec braku stosownych regulacji na gruncie obowiązujących przepisów pracodawca może bardziej szczegółowo określić sposób dokumentowania nieobecności pracownika - radnego w pracy ( np. poprzez odpowiedni zapis w regulaminie pracy - zasady usprawiedliwiania nieobecności w pracy i spóźnień) i wymagać np. dostarczenia zaświadczenia pochodzącego od rady gminy.
Radny nie ma prawa do wynagrodzenia za pracę ani za godziny ponadwymiarowe
Za czas zwolnienia nauczyciel – radny nie zachowuje prawa do wynagrodzenia, gdyż zgodnie zart.80 Kodeksu pracy w związku z art.91 ust.1 ustawy Karta Nauczyciela nie jest to praca świadczona na rzecz pracodawcy, a konkretnie organu jednostki samorządu terytorialnego ( uchwała Sądu Najwyższego z 10 maja 1994r., I PZP 22/94; OSNP 1994/4/60). Podkreślenia wymaga fakt, że nauczyciel nie otrzymuje za dany dzień także wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe, chyba że nieobecność nie przeszkodziła w ich zrealizowaniu.
Nie ma przy tym wymogu, aby nieobecność radnego trwała przez cały dzień. Równie dobrze może być on zwolniony z części dnia pracy, a wtedy odlicza się wynagrodzenie za niezrealizowane godziny z następnej wypłaty.
Za czas zwolnienia od pracy, wynikającego z wykonywania mandatu radnego, nie wypłaca się pracownikom wynagrodzenia. Przepisy § 16 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy stanowią, że pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy wyłącznie w sytuacjach wskazanych w tym przepisie. Ze zwolnienia od pracy zawodowej w celu brania udziału w pracach organu gminy radny korzysta na podstawie § 4 tego rozporządzenia, w związku z art.25 ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Ekwiwalent pieniężny za utracone wynagrodzenie stanowi dla pracownika dieta, wypłacana zgodnie z przepisami art.25 ust.4 tej ustawy.
Wynagrodzenie, ustalone w stawce miesięcznej w stałej wysokości, za przepracowaną część miesiąca – jeżeli pracownik był nieobecny w pracy z innych przyczyn niż niezdolność do pracy spowodowana chorobą i za czas tej nieobecności nie zachowuje prawa do wynagrodzenia – oblicza się zgodnie z przepisami § 12 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 maja 1996r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy, tj. dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu i otrzymaną kwotę mnożąc przez liczbę godzin nieobecności pracownika w pracy. Tak obliczoną kwotę wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczące problemów etyczno-moralnych. Dostałem od rodziców ucznia skany "rozmów" nauczyciela z uczniem (pełnoletnim) świadczące jednoznacznie o zachęcaniu do spotkania poza szkołą w "wiadomym celu". Do niczego nie doszło, ale rodzice przyszli z taką skargą. Nauczyciel dalej pisze wiadomości do ucznia. Póki co nie wie o tym, że uczeń poinformował mnie o swoim problemie.
Czy jeśli doszło póki co jedynie (lub aż) do tego typu sytuacji to jak powinienem zachować się jako dyrektor. Czy są jakieś jasne wskazówki w takiej sytuacji. Ja jestem zdania, że należałoby zwolnić takiego nauczyciela, no ale czy mam ku temu podstawy prawne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak często w roku szkolnym należy przeprowadzić obserwacje dzieci w grupie 3,4,5 latków dwa czy trzy razy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń I klasy technikum otrzymał ocenę niedostateczną z przedmiotu, którego wszystkie godziny zostały zrealizowane w I SEMESTRZE. Jest to ocena roczna. Czy uczeń może zdawać egzamin poprawkowy w lutym, czy powinien czekać do sierpnia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 3,5 roku temu przez poprzednią Panią dyrektor w jeden dzień z funduszu socjalnego przyznano 16 pożyczek mieszkaniowych w kwotach po 8 tys. każda. Do dzisiejszego dnia nie było możliwości udzielenia tylu pożyczek. Proszę o informację i podstawę prawną czy mogę anulować decyzje o przyznanych pożyczkach. Proszę o odpowiedz czy decyzje wydane na pożyczki remontowe uległy przedawnieniu i czy jako nowy dyrektor mogę je anulować gdyż blokują mi fundusz świadczeń socjalnych.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinny wyglądać szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego w gimnazjum? Gdzie można szukać wzorców? Jak ten dokument powinien wyglądać?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe