Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę określić procedurę oceny pracy nauczyciela?
Nauczyciel podlega ocenie swego przełożonego. Dyrektor szkoły ma więc prawo sprawdzić, na ile kadra nauczycielska wywiązuje się ze swoich obowiązków zawodowych. Przeprowadzenie takiej weryfikacji jest jednak dość sformalizowane. Poniższe kroki przeprowadzą Cię przez całą procedurę postępowania dyrektora podczas oceny pracy nauczyciela.
W prawie oświatowym funkcjonuje kategoria prawna odnosząca się do oceny pracy nauczyciela. Karta Nauczyciela (dalej: KN) w art. 6a postanawia, że praca nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty, podlega ocenie.
Kryteria oraz procedury dokonywania oceny pracy nauczyciela zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 21 grudnia 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (dalej: rozporządzenie).
Osoba odpowiedzialna: dyrektor szkoły
Terminy:
Krok 1. – w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku o dokonanie oceny.
Krok 3 – w ciągu 3 dni od daty zapoznania się z projektem oceny.
Krok 4. – po otrzymaniu oceny negatywnej.
KROK 1. Wniosek o ocenę
Oceny pracy nauczyciela dokonuje się w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące (§3. ust. 1 rozporządzenia) od dnia złożenia wniosku o dokonanie tej oceny. Jednakże ocena ta nie może być wystawiona wcześniej niż po upływie roku od poprzedniej oceny pracy nauczyciela lub oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
Do tego okresu nie wlicza się okresów usprawiedliwionej nieobecności w pracy nauczyciela, które są dłuższe niż miesiąc i okresów ferii wynikających z przepisów w sprawie organizacji roku szkolnego.
Natomiast w przypadku dokonywania oceny pracy z inicjatywy:
- dyrektora szkoły,
- organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
- organu prowadzącego szkołę,
- rady szkoły lub
- rady rodziców,
- dyrektor szkoły powiadamia o tym na piśmie nauczyciela co najmniej miesiąc przed dokonaniem oceny.
Ocena pracy nie traci swojej ważności z powodu upływu czasu. Przepisy nie określają również, jak często należy jej dokonywać. W odniesieniu do niektórych stanowisk istnieje natomiast wymóg, aby ocena była przeprowadzana we wskazanym okresie poprzedzającym jakieś zdarzenie, np. powierzenie stanowiska dyrektora (art. 6a ust. 1 KN).
KROK 2. Zapoznanie się z kryteriami oceny pracy nauczyciela
Kryteria oceny pracy nauczyciela precyzuje §2 ust. 6 i 7 rozporządzenia. Ocena oparta jest na ocenie realizacji obowiązków z art. 6 KN. Ponadto w ocenie należy uwzględniać wykonywanie przez nauczyciela obowiązków z art. 4 ustawy o systemie oświaty.
Norma ta zawiera nakaz kierowania się dobrem ucznia, troską o jego zdrowie, postawę moralną i obywatelską w działaniach dydaktycznych i wychowawczych. Nauczyciel musi szanować godność ucznia. Przy ocenie nauczyciela bierze się pod uwagę szczególne postanowienia statutu szkoły.
W §2. ust. 7 rozporządzenia ustalono, że przy ocenie obowiązuje zakaz brania pod uwagę przekonań religijnych i poglądów politycznych nauczyciela. Te kwestie standardowo należą do sfery prywatnej każdego obywatela. Wydaje się jednak, że ten zakaz jest istotnie zbyt wąski, są bowiem inne zagadnienia należące do sfery prywatnej każdego nauczyciela, które rozporządzenie pomija.
Zgodnie z §2. ust. 8 rozporządzenia dyrektor szkoły dokonuje oceny pracy nauczyciela, uwzględniając w szczególności:
- poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- zaangażowanie zawodowe nauczyciela,
- jego aktywność w doskonaleniu zawodowym,
- działania w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia,
- przestrzeganie porządku pracy.
KROK 3. Odwołanie od ustalonej oceny
Dyrektor szkoły jest obowiązany zapoznać nauczyciela z pisemnym projektem oceny i wysłuchać jego uwag i zastrzeżeń. Nauczyciel może zgłosić swoje uwagi na piśmie, jednak nie później niż w ciągu 3 dni od daty zapoznania się z projektem oceny.
Dyrektor szkoły doręcza nauczycielowi oryginał karty oceny pracy, której wzór stanowi załącznik do rozporządzenia. Odpis karty oceny pracy włącza się do akt osobowych nauczyciela.
Zgodnie z §6 ust. 1 nauczycielowi przysługuje odwołanie od ustalonej oceny. Jest ono rozpatrywane w terminie 30 dni od dnia wniesienia odwołania przez zespół oceniający, powołany przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Zespół ten składa się z:
- przewodniczącego zespołu, którym jest przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą,
- przedstawiciela rady pedagogicznej szkoły,
- przedstawiciela rodziców wchodzących w skład rady szkoły, a w szkole, w której rada szkoły nie została powołana — przedstawiciela rady rodziców,
- właściwego doradcy metodycznego,
- przedstawiciela zakładowej organizacji związkowej, wskazanej przez nauczyciela.
Zespół oceniający może ustalić nową ocenę pracy lub podtrzymać ocenę kwestionowaną przez nauczyciela.
KROK 4. Konsekwencje otrzymania oceny negatywnej
Negatywna ocena pracy nauczyciela zatrudnionego poprzez mianowanie i na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony jest podstawą do rozwiązania z nim umowy z trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia. Okres ten liczony jest od dnia otrzymania negatywnej oceny pracy (art. 23 ust. 1 pkt 5, art. 27 ust. 3 KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie odnośnie regulaminu Rady Pedagogicznej. Czy przedstawienie zmian w regulaminie musi być zwieńczone uchwałą RP, czy wystarczy wprowadzić tylko nowe zarządzenie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym prosić o przygotowanie regulaminu wynagradzania nauczycieli w przedszkolu niepublicznym. Na Państwa stronie widnieje regulamin dla nauczycieli zatrudnionych zgodnie z Kartą Nauczyciela, a w naszym przedszkolu dokonuję zatrudnienia wszystkich zgodnie z Kodeksem Pracy. Wynagrodzenie nauczycieli jak i pozostałych pracowników jest uzależnione od kondycji finansowej placówki i jej aktualnych możliwości. Przyznawane okazjonalnie premię z okazji świąt czy za docenienie wysiłków są różne. Wynagrodzenie nauczycieli, których jest zaledwie trzech jest takie samo bez względu na posiadany stopień nauczycielski.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Procedura wypowiedzenia stosunku pracy z nauczycielem z przyczyn organizacyjnych
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń III klasy Szkoły Przysposabiającej do Pracy, który miał już wydłużony etap edukacyjny może jeszcze po nim powtarzać klasę III. Efekty edukacyjne nie są zadowalające i uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności opisanych w podstawie programowej.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- 1) Witam! Pytanie 1) Na posiedzeniu rady pedagogicznej nauczyciel przedstawił wniosek o dołączenie do protokołu pewnego pisma. Wniosek ten poddano pod głosowanie: "Kto jest za włączeniem pisma do protokołu?" Nauczyciel zarzucił, że wniosków się nie głosuje, gdyż w regulaminie rady pedagogicznej szkoły, jak również w obowiązujących aktach prawnych dotyczących przebiegu i protokołowania rad pedagogicznych nie ma zapisu o dopuszczeniu wniosku członka Rady Pedagogicznej poprzez głosowanie, co miało miejsce na konferencji, w związku z czym złożył ponowny wniosek o włączenie do protokołu pisma. W regulaminie rady naszej szkoły jest zapis: "Rada Pedagogiczna może wnioskować we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach: przygotowania projektu Statutu Szkoły lub jego zmiany, odwołania nauczycieli z funkcji zastępcy społecznego w szkole, oceny pracy nauczycieli, przydziału czynności dodatkowych dla nauczycieli, wykorzystania środków finansowych szkoły, zapraszania na zebrania rady osób nie będących jej członkami." w dalszej części: "1.Opinie Rady Pedagogicznej wyrażane są według trybu: 1)każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia własnej opinii w trakcie posiedzenia Rady 2) na podstawie wypowiedzi pojedynczych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii 3)projekt przyjmuje Rada w drodze: porozumienia, uzgodnienia, głosowania- zwykłą większością głosów. Głosowanie tajne stosuje się w sprawach personalnych np.: wybierając przedstawicieli Rady Pedagogicznej do reprezentowania szkoły na zewnątrz, jak np.: do prac w komisjach zewnętrznych, w komisji podczas konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, itp." Proszę o opinię, czy głosowanie nad tym wnioskiem było niezgodne z zapisem w reg.rady pedagogicznej? Czy jest to tylko gra słów? Uważam, że wnioski wysuwane przez nauczycieli można uzgadniać, porozumieć się co do nich lub je przegłosować - czy słusznie? Proszę też o wskazanie podstawy prawnej, jeśli wnioski można głosować (czy wtedy wiążącym będzie dokument wewnętrzny, czy można powołać się na dokument wyższej rangi?) Pytanie 2). Czy zapis w reg. rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych jest zgodny z prawem? Ostatnio wyczytałam następującą informację, która wprowadziła wątpliwość, co do właściwości tego zapisu: "Ustawodawca nie przewidział trybu ani tajnego, ani imiennego dla podejmowania decyzji przez radę; zebrania rady pedagogicznej są zamknięte i objęte zasadą nieujawniania spraw podejmowanych przez radę, które mogłyby naruszyć czyjeś dobra osobiste. Zdaniem Antoniego Jeżowskiego: Konstytucja Rzeczypospolitej w wielu miejscach podkreśla jawność życia publicznego, wyrażającą się m.in. w jawności pracy wszelkich organów. Jawność ta może być ograniczona tylko w drodze ustawy. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera upoważnienia do utajniania jakiegokolwiek głosowania, chyba że byłyby to sprawy z zakresu objętego np. ustawą z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.) lub innych ustaw. Ustawa o systemie oświaty nie daje RP upoważnienia do utajniania głosowań wychodzących poza przepisy zawarte w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Jeżeli więc w jakimkolwiek regulaminie pracy RP jest zapis o utajnianiu głosowania, jest on niezgodny z Konstytucją i ustawami, to oznacza, że z mocy prawa jest on nieważny. Natomiast członków RP obowiązują postanowienia art. 43 ust. 3 uoso: „Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki”
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe