Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytania dotyczące zatrudnienia po wejściu w życie ustawy „ standardy ochrony małoletnich” - czy zasady dotyczące zatrudnienia pracowników wg nowej ustawy dotyczą nowych pracowników czy starych tj zatrudnionych przed 15.02.24r.? Kto wg standardow ochrony małoletnich opłaca zaświadczenie o niekaralności ( czy jest to obowiązek pracownika dostarczyć zaświadczenie czy pracodawca musi pozyskać czyli zapłacić za zaświadczenie o niekaralności? Czy starzy pracownicy ( umowa przed 15.02.24) muszą przedstawić nowe zaświadczenia o niekaralności?oraz czy trzeba na nowo weryfikować ich w rejestrze przestępstw seksualnych oraz crod? Jak traktować osoby dochodzące np. pielęgniarka. Nie jest zatrudniona w szkole jednak ma kontakt z dziećmi. Czy musi mieć niekaralność i musi być zweryfikowana w rejestrze przestępstw seksualnych? Jak traktować osoby zatrudnione na umowę zlecenie np. sprzątaczka? Czy musi mieć niekaralność i weryfikacje w rejestrze przestępstw seksualnych?
1. Generalnie przepisy posługują się sformułowaniem- kandydata do pracy, ale również osoba dopuszczona do pracy z dziećmi. W mojej opinii dotyczy to nie tylko nowo przyjętych pracowników, ale każdego pracownika, który po 15.02 zostaje dopuszczony do pracy z dziećmi.
Wynika to np. z art. 21 ust. 1 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.)- przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi na pracodawcy lub innym organizatorze takiej działalności oraz na osobie, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do takiej działalności, ciążą obowiązki określone w ust. 2-8.
2. Obowiązkiem pracownika (i kandydata do pracy) jest przedstawienie zaświadczenia o niekaralności, zgodnie z art. 21 ust. 1 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. Zm.). Przepis ten stanowi, że przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi na pracodawcy lub innym organizatorze takiej działalności oraz na osobie, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do takiej działalności, ciążą obowiązki określone w ust. 2-8.
Pracodawca nie musi opłacać takiego zaświadczenia.
3. Moim zdaniem tak właśnie należy interpretować przepis art. art. 21 ust. 1 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.), zgodnie z którym przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi na pracodawcy lub innym organizatorze takiej działalności oraz na osobie, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do takiej działalności, ciążą obowiązki określone w ust. 2-8.
Przepis wprost wskazuje kandydatów do pracy, ale także te osoby, które zostaną dopuszczone do pracy z dziećmi (co może oznaczać już zatrudnionych pracowników).
4. Tak, bowiem zgodnie z art. art. 21 ust. 1 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.) przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi na pracodawcy lub innym organizatorze takiej działalności oraz na osobie, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do takiej działalności, ciążą obowiązki określone w ust. 2-8.
Z racji możliwości kontaktu pracowników, w tym niepedagogicznych z małoletnimi uczniami, osoby te powinny zostać sprawdzone przez dyrektora przed przyjęciem do pracy, ponieważ co do zasady ich praca ma związek z edukacją, wychowaniem i opieką nad małoletnimi.Wyjątkowo, jeżeli istnieje pewność, że z uwagi na zakres obowiązków na danym stanowisku jakiś pracownik niepedagogiczny nie będzie miał styczności z uczniami, nie dokonuje się sprawdzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej obowiązują rozporządzenia np. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z dnia 30 kwietnia 2002 r.)? Jeśli nie, to proszę o podanie jakie obowiązują?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką ocenę należy wpisać przy ocenie pracy nauczyciela? Nadal obowiązuje skala: wyróżniająca, dobra, negatywna? Czy pozytywna i negatywna? Proszę też o podstawę prawną
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic może upoważnić do odbioru dziecka z przedszkola osobę niepełnoletnią?
Czy w statucie przedszkola można zapisać, że dziecko może odbierać rodzice lub upoważniona przez nich osoba dorosła (pełnoletnia)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do klasy II a uczęszczają dzieci, które rozpoczęły naukę jako sześcioletnie. Część rodziców przekonuje resztę, aby złożyć petycję do Dyrektora o powtarzanie przez wszystkich uczniów klasy drugiej. Jeśli zbiorą podpisy wszystkich rodziców jak powinien zachować się Dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ostatnio zadałam pytanie na które otrzymałam poniższą odpowiedź jednakże proszę o jakąś opinię wyroku sądu jeśli jest ponieważ mam dwie rozbieżne odpowiedzi:( Proszę o informację czy dyrektor, którego pensum Uchwałą Rady Gminy ustalił jako 3 może mieć godzin ponadwymiarowych 9 ? Zgodnie z kartą nauczyciela nie można mieć powyżej 0,5 etatu ? Czy dyrektorzy prowadzą lekcje w ramach godzin 18? Dyrektor, który korzysta z obniżki pensum do 3 godzin z racji ilości zadań związanych z kierowaniem szkołą samorządową, może mieć tylko 1,5 godzin ponadwymiarowych, ponieważ 3 godziny (obniżone pensum) stanowią podstawę obliczeń limitu godzin ponadwymiarowych, określonych w art. 35 w zw. z art. 42 ust. 6 i art. 42a ust. 3 KN. Obniżenie pensum do 3 godzin oznacza, że w ramach zatrudnienia na pełen etat zamiast 18 godzin dydaktycznych, dyrektor realizuje 3 godziny bezpośrednio z uczniami (art. 42 ust. 2 pkt 1 KN). Inna odpowiedz prawnika brzmi: Jeżeli dyrektor korzysta, ze zniżki pensum i jego wymiar wynosi 3 godziny to maksymalny wymiar godzin ponadwymiarowych nie może przekraczać 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć, a więc 9 godzin (1/2 z 18 godzin). Bez znaczenia jest to, że nauczyciel ten z racji pełnionej funkcji ma obniżony wymiar zajęć do 9 godzin. Należy jednak zaznaczyć, że decyzja w sprawie liczby godzin ponadwymiarowych dla dyrektora wymaga zatwierdzenia przez organ prowadzący szkołę w ramach zatwierdzania arkusza organizacyjnego szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe