Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy dodatku za trudne warunki pracy. Czy nauczycielowi przebywającemu na długotrwałym zwolnieniu lekarskim bądź na urlopie dla poratowania zdrowia taki dodatek za pracę w warunkach trudnych przysługuje? Jeśli nie, to czy w związku z tym faktem powinien być stworzony jakiś dokument informujący o tym fakcie?
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2009 r. w sprawie dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy administracji rządowej (Dz. U. z 2009 r., nr 60, poz. 494 z późn. zm.) dodatek za warunki pracy przysługuje w okresie wykonywania pracy, z którą dodatek jest związany, oraz w okresie niewykonywania pracy, za który przysługuje wynagrodzenie liczone jak za okres urlopu wypoczynkowego.
Ani w okresie długotrwałej choroby ani w okresie urlopu dla poratowania nauczyciel nie otrzymuje wynagrodzenia liczonego jak za okres urlopu wypoczynkowego, więc w tym czasie dodatek nie przysługuje.
Nie ma tu potrzeby sporządzania żadnego dokumentu, bowiem dodatek ten nie zostaje odebrany nauczycielowi, a jedynie nie jest wypłacany, z uwagi na niespełnianie warunków do jego wypłaty
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak rozwiązać sprawę wynagrodzenia dla nauczyciela za 3 dniową wycieczkę klasową,czy wyjazd na " Zieloną szkołę"? Jakie są podstawy prawne do tych uregulowań?
- Dzień dobry,
Mamy zatrudnioną Panią urodzoną 25.11.1958r. na stanowisku sprzątaczki w pełnym pełnym wymiarze czasu pracy od 01.09.2002r. Pani od 23.02.2016r. do 20.09.2016r. przebywała na zwolnieniu chorobowym. Po wyczerpaniu okresu zasiłku chorobowego Pani złożyła do ZUS wniosek o świadczenie rehabilitacyjne. W dniu 18.10.2016r. przedłożyła w szkole Orzeczenie Lekarza Orzecznika z ZUS informujące że:
- jest niezdolna do pracy,
- brak okoliczności uzasadniających ustalenie uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego,
- jest częściowo niezdolna do pracy do 31.05.2018r. Data powstania częściowej niezdolności do pracy : od wyczerpania zasiłku chorobowego,
- naruszenie funkcji wzroku ma charakter przewlekły, orzekana wymaga leczenia operacyjnego, termin zaplanowany na 11.2017r. Aktualny stan narządu wzroku powoduje ograniczenie zdolności do pracy i nie rokuje odzyskania zdolności do pracy w okresie świadczenia rehabilitacyjnego. Nie stwierdzono zasadności orzekania świadczenia rehabilitacyjnego. Orzeczono częściową niezdolność do pracy.
Pani w okresie od 21.09.2016r. do chwili obecnej przebywa na zaległym urlopie wypoczynkowym, gdyż czekała na wydanie orzeczenia z ZUS o świadczeniu rehabilitacyjnym.
Moje pytania:
- czy Pani powinna złożyć w ZUS wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy,
- czy Pani sprzątaczka powinna złożyć wniosek do szkoły o rozwiązanie stosunku pracy w związku z zamiarem przejścia na rentę – z jaką datą rozwiązanie,
- czy powinniśmy z Panią rozwiązać stosunek pracy, jeżeli tak to z jaka datą ( moja wątpliwość dotyczy Pani wieku oraz czy nie jest pod ochroną – 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego ),
- czy Pani należy się odprawa z tytułu przejścia na rentę z tytułu niezdolności do pracy
( w jakiej wysokości – ogólny staż pracy to 35 lat, a w naszej szkole 14 lat pracy; kiedy należy się wypłacić odprawę).
Bardzo proszę o szybką odpowiedź, gdyż musimy podjąć odpowiednie działania w stosunku do Pani sprzątaczki.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak rozliczyć nadgodziny nauczycielowi przedszkola, który tygodniowo ma 2,5 nadgodzin planowych i w dniu w którym pracuje od godz. 6.30 do 15.30 jest oddelegowany na zebranie związkowe ZNP od godz. 11.00 do 14.00 (pełni funkcję prezesa ogniska). Czy nauczyciel po zebraniu wraca do pracy i liczymy mu normalnie nadgodziny? Czy po zebraniu nauczyciel nie wraca już do pracy i zdejmujemy mu nadgodziny planowe?
- Jaka jest podstawa prawna rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym w pełnym wymiarze godzin na podstawie mianowania zatrudnionym w Zespole Szkół w skład którego wchodzą wygaszane oddziały gimnazjum (przekształcenie w szkołę podstawową), szkoła podstawowa, technikum oraz branżowa szkoła I stopnia- w tym szkoły specjalne. Czy należy stosować art. 20 KN, czy art. 225 przepisy wprowadzające ustawę Prawo Oświatowe?
- Przytaczam moje pytanie;" Witam. Rozporządzenie o kwalifikacjach stanowi, że kurs kwalifikacyjny musi trwać minimum 270 godzin. Firmy omijają ten przepis - kursy trwają tam 270 razy 45 minut. Określają to "godziny dydaktyczne". Jaki warunek musi być spełniony przez organizatora kursu kwalifikacyjnego, by uznać czas 45 minut za "godzinę dydaktyczną", czyli godzinę w rozumieniu przywołanego rozporządzenia? Proszę o podstawę prawną." oraz Państwa odpowiedź: "Nie uważam, aby czas trwania godziny kursu obejmujący 45 minut był obejściem przepisów. Nauczyciele prowadzący kursy kwalifikacyjne podlegają przepisom Karty Nauczyciela: Art. 1. 1. Ustawie podlegają nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w: 1) publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli działających na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1a oraz pkt 2 lit. a; 2) zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich oraz rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich; 3) (uchylony); 4) publicznych kolegiach pracowników służb społecznych. Karta Nauczyciela nie określa pensum dydaktycznego tych nauczycieli, a zajęcia wykładowe prowadzone na kursach kwalifikacyjnych są właśnie zajęciami dydaktycznymi. To pensum określa organ prowadzący daną placówkę doskonalenia nauczycieli. Kursy kwalifikacyjne prowadzi się za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Warunki, jakie musi wpełnić organizator kursu określone zostały ROZPORZĄDZENIU MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli: § 18. 1. Placówki doskonalenia mogą, za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny, prowadzić kursy kwalifikacyjne, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, a także w przepisach, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, oraz w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek. 2. Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego zawiera: 1) szczegółowy plan i program kursu, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, oraz termin kursu; 2) wykaz osób przewidzianych do realizacji zajęć ujętych w szczegółowym planie kursu, wraz z informacją o posiadanych przez nie kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym; 3) kryteria naboru uczestników, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu, uwzględniające w szczególności wymagania w zakresie posiadanego poziomu wykształcenia; 4) informację o warunkach lokalowych i wyposażeniu, umożliwiających prawidłową realizację zajęć." Moje pytanie dotyczyło godziny , a Państwa odpowiedź dotyczyła pensum godzin,więc nie była odpowiedzią na moje pytanie. KN nie wspomina o 45 minutowych godzinach. Natomiast Rozp. o kwalifikacjach wyraźnie to określa. W zwiazku z tym powtarzam pytanie: Jaki warunek musi spełnić organizator kursu kwalifikacyjnego, żeby uznać 45 minut za godzinę dydaktyczną? Na jakiej podstawie, organizator kursu traktuje pojęcie "godziny" z Rozporządzenia jako czas trwający 45 minut?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe