Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy prowadzenia zajęć z edukacji dla bezpieczeństwa w szkole ponadpodstawowej. Nasza szkoła jest szkołą niepubliczną. W klasie pierwszej roku szkolnego 2022/2023 będzie uczyło się 18 uczniów. Czy zajęcia z zakresu pierwszej pomocy muszą (jest nałożony taki obowiązek) być prowadzone w bloku po dwie godziny? Czy zajęcia z zakresu pierwszej pomocy muszą (jest nałożony taki obowiązek) być prowadzone z podziałem na grupy (w naszym przypadku po 9 osób)? Szkoła nie posiada własnej strzelnicy. Czy mamy obowiązek prowadzić zajęcia na strzelnicy? Jeżeli tak to, w jakim wymiarze? Kto ma uprawnienia do prowadzenia takich zajęć?
Obowiązek prowadzenia zajęć na strzelnicy został nałożony na wszystkie szkoły, w tym niepubliczne. Jednakże na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2022 r., poz. 1705) nową podstawę programową kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum, w zakresie wymagania dotyczącego wykonywania przez ucznia strzelania z wykorzystaniem broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych realizuje się, począwszy od roku szkolnego 2024/2025, z tym że w przypadku liceów ogólnokształcących i techników, które na terenie danego powiatu:
1) mają dostęp do broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych - wymóg ten jest realizowany od roku szkolnego 2022/2023;
2) nie mają dostępu do broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych - wymóg ten jest realizowany w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 w miarę istniejących możliwości.
W podstawie programowej wprost określono, że umiejętności praktycznego udzielania pierwszej pomocy wymagają realizacji zajęć w blokach po dwie godziny lekcyjne, a grupa nie może być większa niż 15 uczniów. Rozwiązania te dotyczą również szkół niepublicznych. Klasę 18 osobową będzie trzeba podzielić na 2 grupy.
Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1289) – kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia posiada m.in. osoba, która ukończyła studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie zgodne z nauczanym przedmiotem albo na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Jednocześnie zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia wynika, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach podstawowych posiada także osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) oraz studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie nauczanego przedmiotu oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Dlatego do nauczania ww. przedmiotu są konieczne studia podyplomowe albo kurs kwalifikacyjny z edukacji dla bezpieczeństwa. Przyjmuje się również, że kwalifikacje do nauczania ww. przedmiotu posiada nauczyciel nauczający przysposobienia obronnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń kończący szkołę podstawową i uczeń kończący gimnazjum może otrzymać stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe jeżeli wychowawcy złożyli wnioski o przyznanie stypendium po drugim semestrze, tj. jeszcze w roku szkolnym, tzn. do 31 sierpnia? Wnioski spełniały kryteria przyznania stypendium, zgodnie z art. 90 g ustawy o systemie oświaty oraz regulaminem szkolnym. Czy, jeżeli dyrektor przyznawał do tej pory tym uczniom, a od 1 września -absolwentom stypendia, jest to nie zgodne z prawem? Jeżeli tak, to co w tej sytuacji ma zrobić, zwrócić do organu prowadzącego niesłusznie przyznane stypendia uczniów, czy to zależy już od organu prowadzącego, bo zgodnie z ustawą stypendia przyznaje się w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy powinna być uchwała rady na temat promowania klas I-III psp czy ocena opisowa działa jak automat i nie trzeba takiej uchwały?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy mogę w arkuszu organizacyjnym zaplanować zajęcia logopedyczne. Uczniowie mają opinie. Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W dniu 04.09.2019 r. nauczyciel nabył prawo do nagrody jubileuszowej i została mu wypłacona w tym dniu. Z dniem 01.09.2019 r. nauczyciel otrzymał dodatek za pełnienie funkcji opiekuna stażu, który został wypłacony 25.09.2019 r. z wyrównaniem od 01.09.2019 r. Naszym obowiązkiem jest wyrównanie nagrody jubileuszowej o tę kwotę opiekuna stażu. We wrześniu nauczyciel zrealizował godziny ponadwymiarowe. Czy przy wypłacaniu wyrównania nagrody jubileuszowej o składnik opiekuna stażu należy wziąć pod uwagę również średnią zrealizowanych godzin z września?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy należy powołać wicedyrektora szkoły, jeśli w szkole będzie 9 oddziałów oraz oddział przedszkolny dla 6-latków, oddział przedszkolny dla 5-latków i punkt przedszkolny dla 3-4- latków?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe