Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzic nie zgłosił w szkole informacji o dokonaniu zmiany nazwiska dla dziecka otrzymując wyrok sądu w tej sprawie. Uczeń otrzymał świadectwo ukończenia szkoły w roku szkolnym 2018/19 na obowiązujące w danej chwili nazwisko. Szkoła, do której obecnie uczęszcza zwróciła się o wydanie duplikatu ze względu na otrzymane informacje z ZUS. Według rozporządzenia w sprawie świadectw szkoła powinna wydać nowy dokument. Jaki dokument powinna wydać szkoła, z jaką datą i kto podbija wydane świadectwo? Czy podstawę prawną będzie stanowiło rozporządzenie z 2018 r. czy z 2019 r.? Stanowisko dyrektora szkoły, który powinien wydać właściwe świadectwo, objęłam od września 2020 r. Proszę o pomoc w rozwiązaniu tej dość zawiłej sytuacji pod względem prawnym.
Na podstawie § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2019 r., poz. 1700), zmiany nazwiska, która nastąpiła na podstawie decyzji administracyjnej albo orzeczenia sądowego, także przed ukończeniem szkoły, na świadectwie dokonuje się w treści świadectwa. Tryb zmiany polega na tym, że wydaje się nowe świadectwo (a duplikat – dopiero gdyby niemożliwe było wydanie nowego świadectwa) po przedstawieniu decyzji administracyjnej albo orzeczenia sądowego i za zwrotem dokumentu, wydanego na poprzednie imię (imiona) lub nazwisko. Zwrócone świadectwo należy niezwłocznie zniszczyć (§ 27 ww. rozporządzenia). Powyższe przepisy aktualnego rozporządzenia stosuje się do świadectw wydanych przed dniem 6 września 2019 r. (§ 32 ust. 3 ww. rozporządzenia).
W ewidencji świadectw ukończenia szkoły wpisuje się adnotację o zniszczeniu dokumentu, który podlegał zwrotowi, nadaje się nowy numer wydanego dokumentu lub jego duplikatu oraz wpisuje się datę odbioru dokumentu (ewentualnie duplikatu), a uczeń lub rodzic składa w ewidencji podpis na potwierdzenie odebrania nowego świadectwa (ewentualnie duplikatu) - § 5 ust. 7 § 1 pkt 1 i pkt 2 lit. a) ww. rozporządzenia. Wynika z tego, że szkoła nie wydaje nowego świadectwa ani duplikatu świadectwa szkolnego na wniosek innej szkoły, tylko na wniosek i na podstawie stosownego dokumentu przedłożonego przez rodzica. Takie postępowanie naruszyłoby nie tylko niniejsze rozporządzenie, ale również rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. UE. L. Nr 119, s. 1).
Ponieważ świadectwo nie zawiera daty jego wydania, a jedynie datę ukończenia szkoły, którą jest uchwała rady pedagogicznej w sprawie klasyfikacji końcowej, na nowym świadectwie podpis i pieczęć sporządza aktualny dyrektor, który wydaje to nowe świadectwo.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o podanie podstawy prawnej, która reguluje sposób wykorzystania tzw. "dni wolnych dyrektorskich". Dodam, że moja szkoła to Centrum Kształcenia Ustawicznego, w której funkcjonuje Liceum Ogólnokształcące oraz Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe. Wiem, że generalnie obowiązuje 6 dni do wykorzystania w CKU, a 10 w LO. Nie wiem jak to pogodzić, by nie złamać przepisów. Proszę o wyjaśnienie za co z góry dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, mam pytanie odnośnie oceny pracy dyrektora, której dokonuje Organ Prowadzący. Czy jest jakiś arkusz kontrolny (dokładny), wg którego ta kontrola przebiega? Co jest dokładnie sprawdzane? Chodzi mi bardziej o sferę pedagogiczną niż o finansową.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można w ciągu roku szkolnego zmienić aneksem arkusz organizacyjny. Obecnie mamy klasy łączone (kl.II i III szk.podst) zajęcia z muzyki i techniki. Razem jest 26 uczniów. Czy można np. od II semestru rozdzielić te klasy i nie prowadzić zajęć łączonych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Powierzenie pełnienia obowiązków dyrektora szkoły w wyniku konkursu nastąpiło 1 lipca 2018 r. na 5 lat szkolnych. Czy to oznacza, że koniec kadencji nastąpi 31 sierpnia 2022 r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Nauczyciel wyjechał na szkolenie. W tym dniu pracował 5 godzin dydaktycznych. Czy dyrektor przedszkola powinien wyznaczyć godziny zastępcze płatne czy może wyznaczyć zastępstwo koleżeńskie.
2. Czy godzina na karmienie przyznana nauczycielowi przez dyrektora przedszkola podyktowana jest zmianami pracy nauczyciela tzn. przysługuje godzina na popołudniowe godziny pracy , a na ranne nie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe