Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy VI szkoły podstawowej w SOSW posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym w wyniku badania w PPP uzyskał wyniki wskazujące na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Czy jeżeli otrzyma nowe orzeczenie, to może być zapisany do równorzędnej klasy uczniów realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego (uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną)? Jeśli tak, to jaka powinna być procedura przeniesienia i pomocy uczniowi?
W świetle ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może zostać objęte takim kształceniem w szkole podstawowej ogólnodostępnej, integracyjnej, specjalnej lub w jednym z ośrodków wymienionych w art. 2 pkt 7, w tym m.in. w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym (dalej SOSW). Przesłanką objęcia kształceniem specjalnym jest orzeczenie wydane przez zespół orzekający w poradni psychologiczno-pedagogicznej. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego umieszcza się zalecane formy kształcenia, jednakże ostateczną decyzją o wyborze szkoły najbardziej odpowiedniej dla dziecka podejmują rodzice.
Z przepisu art. 127 ust. 13 i 14 Prawa oświatowego wynika, że rodzice samodzielnie wybierają placówkę dla swojego dziecka albo zgłaszają się do starosty właściwego według miejsca zamieszkania dziecka o wskazanie jednostki oświatowej. Starosta na wniosek rodziców zapewnia dziecku odpowiednią formę kształcenia. Wskazanie starosty oznacza, że konkretna placówka nie może odmówić przyjęcia dziecka, jeżeli rodzice je zgłoszą. Przez zapewnienie należy rozumieć ogół czynności organizatorskich, a nie wydanie decyzji administracyjnej w sprawie.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że kształcenie specjalne jest organizowane na wniosek rodziców. Wniosek rodziców ma również decydujące znaczenie w aspekcie rezygnacji z kształcenia specjalnego w SOSW. Uzasadnieniem zakończenia takiego kształcenia jest oczywiście nowe orzeczenie PPP. Rodzice mogą złożyć wniosek o zapisanie dziecka do ogólnodostępnej szkoły obwodowej lub ubiegać się o przyjęcie dziecka na wolne miejsce do szkoły integracyjnej lub specjalnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chciałam uzyskać informację czy w przypadku większej liczby dzieci w roku szkolnym 2015/2016 od września aniżeli była dana informacja do ustalenia budżetu przez - w ty przypadku - Starostwo Powiatowe CZY w/w Powiat ma prawo nie zapłacić za te dzieci przez 4 miesiące czyli do grudnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi przebywającemu na zwolnieniu lekarskim (ciąża), a następnie na urlopie macierzyńskim należy się za okres pobytu na macierzyńskim jeszcze urlop wypoczynkowy? Czy za ten okres należy się trzynasta pensja oraz jednorazowy dodatek wyrównawczy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń z klasy III naszej szkoły ma dwie siostry, które nie są w wieku szkolnym. Jedna z sióstr ma nowotwór, druga choruje na neutropenię (obniżenie liczby granulocytów obojętnochłonnych – neutrofilów – we krwi obwodowej poniżej normy; spadek ich liczby wiąże się z dużym ryzykiem wystąpienia ciężkich infekcji). Matka nie chce przyprowadzać chłopca do szkoły, ponieważ boi się o zakażenie i infekcje. Nie zgadza się również na nauczanie domowe. Czy dla tego ucznia można uruchomić nauczanie hybrydowe i na jakiej podstawie prawnej? Czy jest jeszcze inne rozwiązanie, które pozwoli chłopcu realizować obowiązek szkolny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń mieszka w obwodzie naszej szkoły ale nigdy do niej nie uczęszczał. Uczęszczał od pierwszej klasy SP do innej szkoły w mieście. Obecnie jest uczniem klasy 8 ma 16 lat. Jego szkoła przesłała nam informację, że nie realizuje on obowiązku szkolnego. Która szkoła powinna rozpocząć postępowanie egzekucyjne? Obwodowa czy szkoła, do której uczeń uczęszczał do tej pory?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w młodzieżowym ośrodku socjoterapii powinien być oprócz statutu i regulaminu pracy także regulamin organizacyjny? Wymaga tego organ prowadzący. Bardzo proszę o podstawę prawną, na podstawie której regulamin organizacyjny powinnam posiadać.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe