Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jakim wymiarze godzin powinien być realizowany obowiązek nauki języka nowożytnego w grupie 5 latków w przedszkolu? Czy dzieci powinny mieć podręczniki, czy lektor z poza placówki może prowadzić takie zajęcia?
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego nie określa liczby godzin nauki języka obcego w przedszkolu; w przedszkolu nie funkcjonuje także ramowy plan nauczania. W związku z tym o liczbie godzin zajęć językowych, niezbędnej do realizacji podstawy programowej, decyduje dyrektor. Ponieważ z podstawy programowej wychowania przedszkolnego wynika, że przedszkole ma za zadanie głównie naukę przez zabawę, nie przewiduje korzystania z podręczników i ćwiczeń, a MEN nie dopuszcza podręczników do użytku „przedszkolnego” (art. 22a ust. 1 UoSO). Podręczniki (i ewentualnie ćwiczenia) mogłyby zostać ewentualnie wprowadzone za zgodą wszystkich rodziców i na ich koszt.
W sytuacji, gdy wychowawca oddziału przedszkolnego nie posiada kwalifikacji w zakresie nauczania języka obcego, dyrektor ma obowiązek zatrudnienia osoby z kwalifikacjami do prowadzenia zajęć językowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak wygląda procedura raportowania o wynikach kontroli w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń w klasie I szkoły podstawowej otrzymał zgodę na edukacje domową (art. 37 ustawy Prawo oświatowe). Czy w klasie IV konieczny będzie ponowny wniosek rodzica i kolejna zgoda na edukację domową, czy ta wydana w klasie pierwszej obowiązuje do końca szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel z kwalifikacjami, bez stopnia awansu zawodowego, zatrudniony był od 1 stycznia 2019 r. na zastępstwo do 21 czerwca 2019 r., następnie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2020 r. i dalej na kolejnych corocznie odnawianych umowach na czas określony do chwili obecnej (w sumie 5 umowa na czas określony, ponad 36 miesięcy). Nauczyciel rozpoczął awans na nauczyciela kontraktowego w 2021 r., ale nie ukończył go ze względu na urlop macierzyński. Jak powinien być on zatrudniony od września 2022 r.? Czy można go było zatrudnić na czas niekreślony, jeśli spełnia wymogi z art. 10 ust.3a KN ? Dyrektor twierdzi, że nie można, bo nauczyciel nie posiada przynajmniej dobrej oceny pracy, co jest zawarte w art. 10 ust.3a pkt. 4 KN (chociaż ma pozytywną ocenę za okres stażu, która była wymagana, aby uzyskać akceptację do rozpoczęcia awansu na kontraktowego). A może trzeba go było zatrudnić na 2 lata? Proszę o wyjaśnienie. Czy można zmienić umowę o pracę w ciągu roku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w gimnazjum uczeń może mieć oceny celujące na półrocze i koniec roku za opanowanie bardzo dobrze materiału z danego przedmiotu czy ma mieć ocenę celującą? Wcześniej były oceny celujące za wiadomości wykraczające poza obowiązkowy materiał.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły Prywatnej prowadzonej przez Spółkę Rodzinną. W spółce stworzone jest stanowisko "Dyrektora Generalnego" tej Spółki..." Jest to żona Wiceprezesa- zarządzającego Szkołą i Spółką. Ta Pani nie ma żadnych udziałów w Spółce i nie jest członkiem Zarządu. W/w Osoba zażądała ode mnie segregatora z podstawowymi dokumentami szkoły typu : Plan Nadzoru Pedagogicznego Dyrektora Szkoły na rok szkolny 2016/2017; Plan Pracy Szkoły na ten rok; liczne regulaminy, Arkusz Organizacji Pracy Szkoły itp. Choć minął tydzień - w/w Osoba przetrzymuje wymienione dokumenty w swoim domu. Co mogę zrobić, by zmusić ją do zwrócenia w/w dokumentacji do Szkoły ? Na jakie przepisy się powołać ? Tworzę teraz sprawozdania z wielu tych dokumentów - i nie mam do nich dostępu, gdyż są przetrzymywane w prywatnym domu. Udostępniając je w/w Osobie - nie wiedziałam, że trafią do domu prywatnego i będę miała problem z ich odzyskaniem. Co mogę zrobić - by nie ponosić także konsekwencji odnośnie przechowywania dokumentacji szkoły - wszak Organ Prowadzący - może ich zażądać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe