Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W statucie szkoły widnieje zapis dot. stanowiska kierowniczego wicedyrektora. Dyrektor szkoły planuje utworzyć stanowisko kierownicze drugiego wicedyrektora. Jak prawidłowo powinno przebiegać wprowadzenie zmian do istniejącego statutu szkoły? Czy rada pedagogiczna jest organem właściwym do przyjęcia zmian w treści istniejącego statutu szkoły? Czy właściwą formą zmian będzie aneks do statutu? Nadmieniam, że aktualny statut szkoły został zmieniony już aneksem nr 1. Czy dopuszczalne jest wprowadzenie aneksu nr 2, czy też należy przygotować nową wersję statutu?
Na podstawie art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły lub placówki albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły lub placówki. Zgodnie z art. 80 ust. 2 pkt 1 Prawa oświatowego rada szkoły lub placówki uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły lub placówki, a także uchwala statut szkoły lub placówki. Jeżeli rada szkoły lub placówki nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna (art. 82 ust. 2 Prawa oświatowego).
Mając na względzie powyższe przepisy, jeżeli w szkole nie istnieje rada szkoły, to organem właściwym do przygotowania projektu zmian statutu, a także przyjęcia zmian w statucie szkoły jest rada pedagogiczna. Rada pedagogiczna (rada szkoły) jest ciałem kolegialnym, a więc decyzje podejmuje przez przyjęcie uchwały. Rada powinna więc podjąć uchwałę o treści: „uchwała z dnia ….. w sprawie zmiany statutu szkoły”. Następnie w treści uchwały powinny być wskazane zmiany w poszczególnych postanowieniach statutu. Nie ma potrzeby nazywania tej uchwały aneksem. Podkreślenia wymaga, że statut szkoły też jest przecież uchwałą rady pedagogicznej (szkoły). Fakt, że już statut szkoły był zmieniany nie ma negatywnego wpływu na możliwość podejmowania kolejnych uchwał w sprawie zmian w statucie szkoły.
Należy jedynie rozważyć czy w przypadku dużej liczby zmian w statucie nie byłoby lepiej, ze względów redakcyjnych i w celu zapewnienia przejrzystości dokumentu, uchwalenie nowego statutu. Nie ma jednakże takiego obowiązku.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uprzejmie proszę o podanie procedur związanych z przeprowadzeniem próbnej ewakuacji w szkole.Dziękuję
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jaką powinno się zastosować zasadę oceniania przedmiotów rozszerzonych? Możliwe są przypadki:
1) Jeden nauczyciel uczy zakres podstawowy, drugi nauczyciel uczy zakres rozszerzony
2) Jeden nauczyciel uczy zakres podstawowy i zakres rozszerzony.
W obu przypadkach powinno się zastosować tą samą zasadę ustalania oceny. Jaką?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wskazanie procedury rezygnacji z nauczania indywidualnego. Uczen klasy I SP na wniosek rodzicow i zalecenie poradni objety zostal nauczaniem indywidualnym. Dziecko po wypadku bardzo szybko odzyskalo sprawnosc ruchową i przychodzi regularnie do szkoly. Nauczyciel zlozył wniosek o rezygnacje z n.indywidualnego tymczasem rodzice chca nadal korzystac z n.indywidualnego rownoczesnie przyprowadzając dziecko do szkoly.Uważam , ze rezygnacja jest konieczna i wlasciwa dla dziecka, ktore nie ma zadnych brakow programowych i swietnie czuje sie w gupie rowiesniczej.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Czy nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia wychowawstwa klasy? Czy akceptacja arkusza organizacyjnego szkoły przez Radę Pedagogiczną nie powoduje tym samym przyjęcia tego obowiązku?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica klasy I zasadniczej szkoły zawodowej,która uzyskała promocję do klasy II wystąpiła z wnioskiem o przeniesienie do klasy II liceum. Czy dyrektor może wg obecnie obowiązujących przepisów - nowe rozporządzenie jest w trakcie konsultacji i uzgodnień- wyrazić na to zgodę, po uzupełnieniu przez uczennicę różnic programowych i drugiego języka ?proszę o podstawę prawną
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe