Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole funkcjonuje od tego roku Liceum Ogólnokształcące dla dorosłych w formie stacjonarnej, do którego zostali przyjęci absolwenci szkoły zasadniczej. Zgodnie z przepisami zostali oni przyjęci do klasy II czyli na semestr III. W szkole zasadniczej (stara podstawa programowa) nie mieli biologii i chemii. Pierwsze pytanie: Czy te dwa przedmioty powinni zaliczyć w ramach egzaminu klasyfikacyjnego? Jeśli tak to jak to zapisać w arkuszu ocen? Czy tylko tam gdzie jest informacja o egzaminach klasyfikacyjnych, czy w wykazie przedmiotów? Drugie pytanie: Czy na świadectwie końcowym po ukończeniu Liceum Ogólnokształcącego dla dorosłych należy wpisać tylko przedmioty realizowane w tej szkole w ciągu dwóch lat? A co z ocenami z tych przedmiotów, które powinni mieć w klasie I (I i II semestr) fizyka, informatyka, historia itd. Czy te oceny należy przepisać ze świadectwa ukończenia szkoły zasadniczej, czy ich wcale nie wpisywać?
O przyjęciu ucznia do szkoły decyduje dyrektor po dokonaniu analizy przebiegu nauczania ucznia w poprzedniej szkole. W przypadku przechodzenia ucznia z jednego typu publicznej szkoły do innego typu publicznej szkoły o przyjęciu ucznia do innego typu publicznej szkoły decyduje dyrektor szkoły. Uczeń, o którym mowa wyżej, jest przyjmowany do innego typu publicznej szkoły na podstawie świadectwa ukończenia klasy programowo niższej. W przypadku przechodzenia ucznia z jednego typu publicznej szkoły do innego typu publicznej szkoły, przyjmując ucznia do innego typu publicznej szkoły, można przeprowadzić egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany na podstawie przepisów w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Istnieje zatem możliwość zapewnienia uczniowi kontynuacji przedmiotów uzupełniających, wg koncepcji szkoły, nauczycieli, dyrektora. Różnice programowe z obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w oddziale szkoły, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących obowiązkowe zajęcia edukacyjne w tym oddziale.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 20zh; 2. ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (ze zm.); 3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 31 grudnia 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia z jednego typu publicznej szkoły do innego typu publicznej szkoły, w szczególności § 3.
Uzupełnie odpowiedzi 06.03.2015:
Ostatnie, świeże zmiany w rozporządzeniu w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z 2015 r., poz.23) regulują kwestię wypełniania świadectwa ukończenia liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, wydawanego absolwentowi zasadniczej szkoły zawodowej, z tym, że treść przepisu świadczy o wzięciu pod uwagę absolwentów, którzy realizowali „nową” podstawę programową. Otóż w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia dodano ust. 16a, który stanowi, iż w przypadku absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej przyjętych do klasy drugiej liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, na świadectwie ukończenia liceum przepisuje się oceny ze świadectwa ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej z następujących obowiązkowych zajęć edukacyjnych: podstawy przedsiębiorczości, historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka, pod warunkiem, że żaden z tych przedmiotów nie był w liceum realizowany przez słuchacza w zakresie rozszerzonym. Należy mieć nadzieję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej rozwieje niebawem wątpliwości w sprawie przedmiotów, których nie obejmowała „stara” podstawa programowa zasadniczej szkoły zawodowej
Uzupełnienie odpowiedzi 13.04.2015:
W kolejnym, ale już ostatnim, uzupełnieniu odpowiedzi na pierwsze pytanie należy stwierdzić, że w obecnym stanie prawnym nie ma podstaw do przeprowadzenia egzaminów klasyfikacyjnych w ww. sytuacji, co potwierdza także MEN. Na świadectwie ukończenia liceum ogólnokształcącego dla dorosłych wpisuje się oceny ze świadectwa ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej z następujących obowiązkowych zajęć edukacyjnych: podstawy przedsiębiorczości, historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka, pod warunkiem, że żaden z tych przedmiotów nie był w liceum realizowany przez słuchacza w zakresie rozszerzonym. Jednakże w przypadku, gdy niektóre z tych przedmiotów nie były w zasadniczej szkole zawodowej realizowane przez słuchacza, a na świadectwie ukończenia liceum muszą znaleźć się oceny ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych ramowym planem nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, stanowiącym załącznik nr 12 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 204 ze zmianami), należy wiedzę z nierealizowanych zajęć edukacyjnych uzupełnić. Sposób, w jaki słuchacz uzupełni tę wiedzę, zależy od szkoły. Jednym ze sposobów jest umożliwienie uczęszczania na zajęcia ze słuchaczami niższych semestrów. Na uzupełnienie wiedzy słuchacz ma czas do momentu ukończenia szkoły. Ponieważ oceny semestralne słuchaczom szkół dla dorosłych wystawiane są na podstawie przeprowadzonych egzaminów semestralnych, tę samą zasadę należy zastosować w omawianym przypadku. Oceny należy wpisać do arkusza ocen w miejscu, gdzie wpisuje się oceny semestralne z poszczególnych zajęć edukacyjnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń klasy VII z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu lekkim oraz informacją rodzica o braku dostępu do Internetu może od 3 stycznia 2022 r. brać udział w nauce zdalnej, łącząc się stacjonarnie ze szkoły? Zaznaczam, że uczeń nie ma nauczania indywidualnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak liczyć godziny doraźnych zastępstw nauczycielce przedszkola, która ma 25 godzin etatu: w poniedziałek ma 8 godzin, we wtorek 4 godziny, w środę 4 godziny, w czwartek 3 godziny, a w piętek - 8, w tym 2 nadgodziny wynikające z organizacji. W tym tygodniu nauczycielka w poniedziałek miała urlop, a w środę musiała wziąć 1 godzinę dodatkowo (zamiast 4 godzin pracowała 5), bo nie miał kto pracować z dziećmi i dostała tym samym 1 nadgodzinę. Jak naliczyć nauczycielce nadgodziny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły podstawowej. Od 25 marca br. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Moje wątpliwości dotyczą dwóch paragrafów:
§ 1, podpunkt 3) dyrektor ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania ….
oraz
§7.1. i 2. -zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość …, nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych …
Moje pytania:
1. Czy dyrektor może, w kontekście tych dwóch wyżej wymienionych paragrafów, zmniejszyć nauczycielowi tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych (np. z 18 na 16 godzin w tygodniu pracy zdalnej z uczniem) w celu równomiernego obciążenia uczniów nauką zdalną w poszczególnych dniach tygodnia, od 25 marca do 10 kwietnia i dłużej , jeśli minister przedłuży czas zdalnego nauczania ?
2. Czy nauczyciele powinni zapisywać w dzienniku elektronicznym tylko te tematy, które realizują wg zmodyfikowanego (skróconego ilościowo na dany tydzień) planu nauczania od 25 marca do 10 kwietnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Poprzednie pytanie: Jakie mają numery i symbole świadectwa dla klasy IV,V i VI oraz klas 1-3 w roku szkolnym 2016/17. Proszę o numer i wzór dla klasy 6?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel w przedszkolu (placówka nieferyjna) planując urlop powinien trzymać się przyjętej zasady, aby planować go w terminach np. ferii zimowych, świątecznych, wakacji czy może zaplanować urlop np. w maju?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe