Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku z wątpliwościami w gospodarowaniu środkami ZFŚS proszę o udzielenie odpowiedzi: • Czy wysokość świadczenia może być przyznawana proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia w sytuacji, gdy nasza szkoła nie jest szkołą macierzystą danego pracownika? (Np. maksymalna wysokość świadczenia to 1000 zł, dwóch pracowników znajduje się w tej samej grupie dochodowej (III), pierwszy pracownik zatrudniony na pełen etat otrzymuje 80% z 1000 zł, a drugi pracownik zatrudniony na 1/4 etatu otrzymuje 80% z 250 zł). • Czy istnieje możliwość zapisu w regulaminie, że osoba, która jest u nas zatrudniona na mniej niż 1/2 etatu, a my nie jesteśmy jej szkołą macierzystą, nie może korzystać ze świadczeń ZFŚS? • Czy można stworzyć jakby oddzielną „pulę” pieniędzy dla emerytów i rencistów, w wysokości ich rzeczywistego odpisu, i ograniczyć wypłatę ich świadczeń wyłącznie do tej wysokości? • Czy w regulaminie ZFŚS można zapisać, że emeryci otrzymują np. 50 % świadczenia należnego pracownikom? • Czy zmiany w regulaminie możemy w każdej chwili wprowadzić aneksem, który zostanie uzgodniony ze związkami zawodowymi? • Czy tzw. paczki dla dzieci mogą przybrać formę kart podarunkowych/kart przedpłaconych; biletów wstępu lub ekwiwalentu pieniężnego? • Czy istnieje możliwość przyznawania świadczeń socjalnych emerytom uznaniowo? Niezależnie od ustalonej kwoty bazowej świadczenia?
Na podstawie art. 8 ust. 2 w zw. z ust. 1 ustawy z dnia 4 marca1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1070) przyznawanie świadczeń socjalnych może być uzależnione jedynie od sytuacji życiowej, rodzinnej i majątkowej (tzw. kryterium socjalne), a w związku z tym niedopuszczalne jest:
- uzależnienie wysokości świadczenia od wymiaru zatrudnienia, w tym od wymiaru etatu w dodatkowym miejscu pracy,
- pozbawienie prawa do świadczenia osoby zatrudnionej poniżej jakiegoś wymiaru etatu, w tym gdy pracodawca jest dodatkowym miejscem pracy,
- tworzenie odrębnej puli środków dla emerytów i rencistów i wypłacanie im świadczeń tylko według takiego limitu – pracodawca tworzy jeden ZFŚS dla wszystkich uprawnionych osób, a wprowadzenie takiego ograniczenia narusza kryterium socjalne (art. 5 ww. ustawy, art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215),
- automatyczne obniżenie świadczenia którejś z grup uprawnionych osób (w sytuacji podanej w pytaniu – o 50% dla emerytów w porównaniu do pracowników).
Regulamin ZFŚS może zostać zmieniony w każdym czasie pod warunkiem dokonania ustaleń (uzyskania zgody na zmiany) z organizacją związkową albo organizacjami związkowymi – art. 8 ust. 2 UoZFŚS w zw. z art. 27 ust. 1 pkt 3 i art. 30 ust. 6 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 263).
Świadczenia socjalne obejmują pomoc rzeczową – materialną lub finansową, zgodnie z art. 2 pkt 1 UoZFŚS. Jeśli regulamin ZFŚS przewiduje pomoc rzeczową w formie materialnej – paczek dla dzieci, to nie mogą one zostać zastąpione kartami podarunkowymi/przedpłaconymi (będącymi świadczeniami pieniężnymi) lub biletami, czy innym świadczeniem pieniężnym – jakimś ekwiwalentem. Poszczególne rodzaje świadczeń socjalnych są bowiem wymieniane w regulaminie ZFŚS oraz uzgadniane z organizacjami związkowymi i pracodawca nie może ich samodzielnie zmienić na inne nieprzewidziane/nieuzgodnione świadczenia (art. 8 ust. 2 UoZFŚS).
Emeryci jako grupa osób uprawnionych do korzystania z ZFŚS nie mogą być dyskryminowani w ten sposób, że pomimo ustalenia obowiązującej wysokości świadczeń, im będą one przyznawane uznaniowo, w tym w jakichś innych kwotach/wartościach, z uwagi na naruszenie kryterium socjalnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w obecnych wymaganiach dla szkół i placówek trzeba tworzyć koncepcję pracy przedszkola i szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy Dyrektor może zwolnić z obecności na pierwszych i ostatnich lekcjach ucznia, jeżeli są to lekcje WF-u z których uczeń jest zwolniony na podstawie opinii lekarskiej. Czy zmieniły się regulacje prawne odnośnie zwolnienia z lekcji WF-u ? Jeżeli tak, proszę o podstawę prawną.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Prawo oświatowe stanowi, że zgodnie z art. 44b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.) w brzmieniu: „Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: 1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;” PYTANIE: Czy poniższy zapis w Statucie szkoły jest zgodny z powyższym uregulowaniem w ustawie o systemie oświaty? § 116 ust. 2 pkt 7 zapisano, że: 7) „Uczeń, który opuścił klasówkę (pracę klasową, sprawdzian, test, sprawdzian diagnostyczny, badanie wyników nauczania i in.) z przyczyn usprawiedliwionych, jest zobowiązany ją napisać w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły. Termin i czas wyznacza nauczyciel tak, aby nie zakłócać procesu nauczania pozostałych uczniów.
W przypadku ponownej nieobecności ucznia w ustalonym terminie uczeń pisze pracę klasową (lub inne pisemne sprawdzenie wiadomości) po powrocie do szkoły. Zaliczenie polega na napisaniu pracy klasowej (lub innego pisemnego sprawdzenia wiadomości) o tym samym stopniu trudności. W sytuacjach uzasadnionych nauczyciel może zwolnić ucznia z zaliczania zaległego sprawdzianu. a) nieobecność nieusprawiedliwiona ucznia na klasówce traktowana jest jako odmowa odpowiedzi w formie pisemnej i równoznaczna z wystawieniem mu oceny ndst; b) brak zaliczenia pracy pisemnej z przyczyn usprawiedliwionych nauczyciel oznacza wpisując „n” w rubrykę ocen. Po upływie dwóch tygodni, od pojawienia się takiego wpisu w dzienniku lub powrotu ucznia po dłuższej nieobecności do szkoły i niewykorzystaniu przez ucznia szansy na napisanie pracy, nauczyciel wpisuje w miejsce „n” ocenę ndst.”
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole niepubliczne ma obowiązek stworzyć program wychowawczo-profilaktyczny?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy publiczna szkoła podstawową. Zasięgnęliśmy opinii rodziców, że jest potrzeba utworzenia szkoły językowej. Jakie kroki należny podjąć aby przekształcić zwyczajną szkołę podstawową w dwujęzyczna szkołę.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe