Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam, pytanie brzmi: czy do szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami mogą uczęszczać uczniowie, którzy mają w myśl ustawy o systemie oświaty niepełnosprawność sprzężoną - tzn. niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim i niepełnosprawność ruchową oraz autyzm i niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim?
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.)
Art. 3. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
(...)
1a) szkole specjalnej lub oddziale specjalnym - należy przez to rozumieć odpowiednio:
a) szkołę lub oddział dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zorganizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2,
(...)
18) niepełnosprawnościach sprzężonych - należy przez to rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego, niewidomego lub słabowidzącego, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.
Art. 4. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
Natomiast ramowy plan nauczania dla szkoły przysposabiającej do pracy uczniów, (w przypisie)podaje niepełnosprawności sprzężone dla uczniów: niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących, autystycznych, jednocześnie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Nie znaczy to, że stawiane są ograniczenia kształcenia tych uczniów.
Dlatego kierując się dobrem ucznia, należy umożliwić mu ukończenie takiego typu szkoły, która w najlepszy możliwie sposób przygotuje go do samodzielnego funkcjonowania w przyszłym życiu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co należy wpisać na świadectwie ucznia, który nie uczęszczał na lekcje religii i etyki w szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o udzielenie mi odpowiedzi na następujące pytanie. Otóż nauczyciel, który ma półroczne dziecko odmówił mi wyjazdu na basen z dziećmi jako opiekun i powołał się na art.178 KP. Czy taki wyjazd należy traktować jako delegację jeśli jest to w ramach 40g. pensum i liczy się jako godzinę kartową? Nadmieniam również, że ma on 6 godz. nadliczbowych, o które sam prosił. Bardzo proszę o pomoc w tej kwestii. Z poważaniem Renata Dec
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie w związku z klasą sportową: 1) w paragrafie 12 rozporządzenia z 15.10.2015 w sprawie klas sportowych zapisane jest :§ 12. Uczniom oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego uczącym się poza miejscem
stałego zamieszkania szkoła zapewnia w okresie pobierania nauki zakwaterowanie w internacie lub bursie oraz całodzienne
wyżywienie w pełni pokrywające ubytki energetyczne powstałe podczas zajęć sportowych, a uczniom uczącym się
w miejscu zamieszkania – jeden pełnowartościowy posiłek dziennie. Zasady odpłatności za zakwaterowanie i wyżywienie
w bursie określają przepisy w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu
dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci
w tych placówkach." W związku z tym, czy szkoła ma zapewnić należy rozumieć umożliwić uczniowi skorzystanie z posiłku, za który zapłaci rodzic, czy szkoła ma obowiązek zapłacić za ten posiłek? 2) Liczba godzin szkolenia sportowego w szkole podstawowej wynosi 10 w oddziale sportowym. Czy to są godziny łączne z 4 obowiązkowymi wychowania fizycznego realizowane w wymiarze 4 godzin, czy są to dodatkowe godziny szkolenia - czyli uczeń miałby w tygodniu 14 godzin. Bardzo proszę o wyjaśnieniem tej kwestii.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakiej sytuacji nauczycielowi nie przysługuje świadczenie socjalne? Nauczyciel, który ma zabieraną część pensji przez Urząd Skarbowy, zwrot kosztów za pobyt na wakacjach ma zwracany. Natomiast w okresie przedświątecznym nauczyciel nie otrzymał żądnych pieniędzy, ponieważ w księgowości powiedzieli, że mu się nie należy. Proszę o odpowiedź, kiedy się należy i czy pieniądze z funduszu socjalnego są zabierane przez Urząd skarbowy? Proszę o odpowiedź i podstawę prawną.
- Czy można przydzielić wychowawstwo katechecie pracującemu w szkole średniej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe