Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zgodnie z zapisem art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 07.09.1991 roku o systemie oświaty dyrektor kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie jego szkoły. W praktyce dyrektorzy pobierają z wydziału meldunkowego gminy listy meldunkowe dzieci objętych obowiązkiem szkolnym i sprawdzają, czy dzieci zameldowana na stałe uczęszczają do szkoły i gdzie. Mam pytanie odnośnie dzieci, które są zameldowane na pobyt czasowy, ale zamieszkują na terenie obwodu szkoły. Czy należy takie dzieci ujmować w ewidencji dzieci i traktować jako podlegające obowiązkowi szkolnemu w naszym obwodzie? Sąsiednia szkoła, do której dziecko uczęszcza, twierdzi, że nie mamy prawa wymagać potwierdzenia spełniania obowiązku, gdyż takie wysłali jedynie do szkoły, w której obwodzie uczeń ma meldunek stały, mimo że tam nie zamieszkuje. Jak traktować uczniów, którzy nie zamieszkują w obwodzie szkoły, ponieważ przebywają na stałe za granicą (mają jedynie meldunek na pobyt stały w naszym obwodzie)? Nie ma możliwości sprawdzenia gdzie przebywają, gdyż poczta odsyła korespondencję z adnotacją „nie przebywa pod wskazanym adresem".
Ustawa dotyczy dzieci zamieszkałych w obwodzie. Jeśli jednak dziecko jest na stałe zameldowane w obwodzie szkoły, dyrektor powinien posiadać informację potwierdzającą spełnianie przez nie obowiązku szkolnego. Starania szkoły polegające na pozyskiwaniu tych informacji powinny być dokumentowane.
Dzieci, które są zameldowane na pobyt czasowy, ale zamieszkują na terenie obwodu szkoły należy ujmować w księdze ewidencji dzieci i traktować jako podlegające obowiązkowi. Jednak dobrym zwyczajem jest informowanie szkoły „stałego meldunku dziecka” o spełnianiu obowiązku.
W przypadkach ustalonych w procedurach, szkoła powinna wszcząć postępowanie egzekucji administracyjnej na zasadzie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (ze zm.). W procedurach umieszczonych na stronie Portalu znajdują się szczegółowe wskazania.
Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.)
2) Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły może prowadzić zajęcia indywidualne z uczniem w wymiarze 2 godzin (w ramach nauczania indywidualnego na podstawie orzeczenia poradni)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę mi powiedzieć ile godzin karcianych (wynikających z art.42KN)w ciągu pierwszego i ile godzin w ciągu drugiego semestru roku szkolnego 2011/2012 powinien przepracować nauczyciel liceum ogólnokształcącego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile jest dodatkowych dni wolnych dla szkoły podstawowej 6 czy 8?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole ponadgimnazjalnej w klasie tylko jedna osoba ma wiodący język niemiecki, pozostali mają angielski.
Czy można dla takiego ucznia zorganizować indywidualny tok nauki z języka niemieckiego? Jak opłacić te godziny nauczycielowi? W planie nauczania na język obcy jest przeznaczone 7 godzin w tygodniu. Nie ma możliwości połączenia z inną klasą (uczennica jest w zespole szkół w LO, pozostałe klasy to oddziały technikum). W mieście jest inne LO, ale realizuje inną siatkę godzin.
Jak rozwiązać sytuację, aby uczeń miał zrealizowane godziny, a nauczyciel zapłacone za ewentualną pracę z jedną uczennicą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który w projekcie arkusza organizacyjnego szkoły został zaplanowany jako wychowawca danej klasy, ma prawo odmówić dyrektorowi podjęcia się pracy wychowawczej, uzasadniając to osobistymi argumentami, że - jego zdaniem - może sobie nie poradzić jako wychowawca ze względu na tzw. trudnych uczniów lub rodziców w tej klasie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe